Skrzaty

Oddział II 3,4 – latki
Godziny pracy oddziału: 8.00 – 14.30
Rok szkolny 2020/2021
Prowadzą nauczycielki: p. Jadwiga, p. Iwona
Pomoc techniczna: p. Dorota
Pracownik do prac lekkich: p Agnieszka

Co u nas słychać

Co u nas słychać? CIEKAWE ZAWODY. Propozycje zabaw na piątek 16.04.2021r.

   
"  MAGICZNE PUDEŁKO TUPA" - zabawa sensoryczna
 
Można do zabawy wykorzystać np; pudełko po butach z dwoma otworami po przeciwległej
stronie tak, aby dziecko mogło włożyć do środka dłonie. Do pudełka proszę włożyć kilka
przedmiotów związanych z zawodami : nauczyciela, kucharki, pani sprzątającej, krawcowej
np; długopis, kartkę, nożyczki, drewnianą łyżkę, pokrywkę, zmiotkę, sitko, szufelkę. Dziecko
za pomocą dotyku stara się rozpoznać , podać nazwę i powiedzieć do jakiego zawodu jest
dana rzecz potrzebna.
   
" JAKI TO ZAWÓD?" - zabawa dydaktyczna
 
https://youtube.be/hjDKoBOYr7U
 
Dziecko ma za zadanie odpowiedzieć na pytania:
a) Jaki to zawód?
b) Jak nazywa się osoba wykonująca ten zawód?
c) Co potrzebuje aby wykonywać swój zawód?
   
" POZNAJEMY MIEJSCA PRACY I RÓŻNE ZAWODY" - prezentacja multimedialna
 
# 123 edukacja#bajkaozawodach#bajeczkaedukacyjna You Tube - 123 Edukacja
   
" DOKOŃCZ" - ćwiczenie grafomotoryczne
 
Rozwijanie sprawności grafomotorycznej umiejętności kreślenia  wzoru z zachowaniem kierunku.
   
" NAUCZYCIEL I UCZEŃ" - zabawa naśladowcza
 
Dziecko stoi przodem do rodzica. Jest on nauczycielem. Rysuje w powietrzu kształty
wymyślone przez siebie. Dziecko ma za zadanie rysować razem z nim dokładni takie
same wzory.

Co u nas słychać? STRAŻAK. Propozycje zabaw na czwartek 15.04.2021r.

   
" WITAMY  SIĘ" - zabawa ruchowa
 
Dzieci z domownikami lub rodzeństwem stoją naprzeciwko siebie i witają różnymi
częściami ciała np: prawymi nogami, lewymi nogami, prawymi uszami itp.
        <br. " POŻAR" - słuchanie wiersza W. Broniewskiwgo
 
Gwałtu rety dom się pali już strażacy przyjechali
Prędko wlezli po drabinie i snanęli przy kominie
Polewają sikawkami ogień, który jest pod nami
Dym i ogień bucha z dachu, ale strażak nie zna strachu
Choć gorąco mu okropnie wszedł na górę jest już w oknie
I ratuje dzieci z ognia
Tak strażacy robią co dnia.
   
POROZMAWIAJCIE Z DZIEĆMI NA TEMAT TREŚCI WIERSZA:
 
a) Co się paliło?
b) Co robili strażacy?
c) Kogo uratowali strażacy?
d) Czy strażacy są odważni?
e) Czy każdy może zostać strażakiem?
   
"  ODGADNIJ I OPOWIEDZ " - historyjka obrazkowa
 
Nie smok żaden nie ma pyska dymem zionie iskry ciska w lesie pożre krzaki
drzewa, popiół potem wiatr rozwiewa?  (pożar).
Kto pracuje w hełmie pnie się po drabinie kiedy syczy ogień i gdy woda płynie ?(strażak).
Opowiedz rodzicom po kolei co widzisz na obrazkach.
   
" WÓZ  STRAŻACKI" - kolorowanka
 
Zachęcam do  namalowania obrazka
     
"POWÓDZ" - zabawa ruchowa
 
Na dywanie rozłóżcie duże koła wycięte z gazety. W kołach stoją dzieci.
Na hasło rodzica: " Dzieci na spacer" - wychodzą z kół i spacerują. W tym
czasie rodzic zabiera jedno koło . Na hasło: " Powódz" - dzieci szybko zajmują
miejsca w kołach. Dziecko dla którego brakło koła odchodzi z zabawy. Wygrywa
dziecko które zajmie miejsce w ostatnim kole.
   

Co nas słychać? POLICJANT. Propozycje zabaw na środę 14.04.2021r.

     
" CHODZIMY PO CHODNIKU" - zabawa ruchowa
 
Proszę uświadomić dzieci , że chodzimy stroną chodnika. Dzieci chodzą po wyznaczonym
w pokoju dywanie powtarzając wierszyk:
" Chcemy lepiej niż rodzice chodzić pieszo przez ulicę.
Po chodniku z wielką wprawą wędrujemy stroną prawą".
     
" CZYM ZAJMUJE SIĘ POLICJANT W PRACY?" - pogadanka
 
Zapytajcie swoje pociechy czym zajmuje się policjant w pracy np:
A) kieruje  ruchem
B) czuwa nad bezpieczeństwem w ruchu drogowym szczególnie w obrębie przedszkoli
C) zabezpieczeniem ruchu ulicznego podczas imprez sportowych
D) ściganiem przestępców.
     
" ATRYBUTY POLICJANTA" - opowiastka matematyczna
 
Zapoznajcie dzieci z mundurem i akcesoriami służącymi policjantowi w jego pracy:
- gwizdek, lizak, kajdanki, pałka, broń ,palna, kamizelka kuloopdporna, radiowóz, radar.
Razem z rodzicami przeliczcie wymienione akcesoria.
     
SYGNALIZATOR ŚWIETLNY" - praca plastyczna
 
Zachęcam do wykonania sygnalizatora świetlnego z rolki papieru toaletowego.
     

Co u nas słychać? W PIEKARNI. Propozycje zabaw na wtorek 13.04.2021r.

   
" MAŁO  NAS, MAŁO NAS..." - zabawa przy piosence
 
Jeśli macie partnerów do zabawy to stosownie do tekstu dobierajcie sobie
rodziców lub innych członków rodziny. Jeśli nie macie partnerów do zabawy
to proszę pośpiewajcie.
https://www.yotube.com/watch?v=meOrj9xAebE
   
" W  PIEKARNI " - krótki wierszyk do nauki na pamięć
 
Piekarz w nocy nie śpi wcale
Piecze bułki i rogale
A najwięcej piecze chleba
Bo najwięcej go potrzeba.
     
" ZDROWE  CIASTECZKA  OWSIANE" - pieczemy ciasteczka
 
Zachęcam do upieczenia razem z rodzicami " zdrowych ciasteczek owsianych".
O to przepis:
1)    1,5 szklanki płatków owsianych - 200g.
2) pół kostki miękkiego masła - 100g.
3) cztery łyżeczki cukru
4) dwa średnie jajka
5) płaska łyżeczka proszku do pieczenia
6) dwie czubate łyżki mąki pszennej
Szklanka pojemność - 250ml. Użyłam klasycznych płatków owsianych. Te błyskawiczne również
będą idealne.
A)    W misce umieścić mąkę, proszek do pieczenia oraz cukier i płatki owsiane. Wbij dwa jajka i dodaj
miękkie lub roztopione masło. Całość dobrze wymieszaj. "Ciasto" będzie bardzo gęste.
B) Blaszkę wyłóż papierem do pieczenia. Nabieraj porcję wielkości małego orzecha włoskiego. Formułuj
kulkę i spłaszczaj ją na papierze.
C) Odstępy nie muszą być duże. Ciastka nie rozlewają się na boki w trakcie pieczenia. Formę wstaw do
piekarnika nagrzanego 180 stopni. Środkowa połka z grzaniem góra/dół. Czas  15-20 minut do
zarumienienia ciasteczek.
   
" OD  ZIARENKA  DO  BOCHENKA" - opowieść ruchowa
 
Pociąg:
Jedziemy dziś do gospodarza rolnego pociągiem ciuch, ciuch ,ciuch - naśladowanie odgłosów.
Przekonamy się jak wygląda życie na wsi.
Koniki:
Jedziemy na konikach do pana rolnika ( odgłos klaskania).
Praca rolnika:
Najpierw rolnik sieje zboże (sieje, sieje, sieje),
deszcz pada na pole (kap, kap, kap).
potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz).
Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf),
nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz),
rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrr, wrrr, wrrr).
Młyn:
Młynarz w młynie zmiele ziarnka ( szerokie otwieranie ust i kręcenie szczenką),
z ziaren powstanie mąka. Aaa- psik wpadła do nosków!
Mąka jest gotowa do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum).
Nocą kiedy dzieci śpią (sen- chrapanie)
piekarz piecze w nocy chleb i bułki ( naśladowanie ruchu rękoma wyrabiania ciasta)
Piekarnia:
Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć
pieczywo. Uwaga jeszcze gorące  (parzy - dmuchanie)
Ale jak pięknie pachnie ( wąchanie glęboki wdech i wydech)
Pociąg:
Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch).
               

Co u nas słychać? ZAWODY. Propozycje zabaw na poniedziałek 12.04.2021r.

 
" CHUSTECZKI HIGIENICZNE" - zabawa dydaktyczna
 
Dziecko otrzymuje chusteczkę higieniczną .Wypowiada się na temat jak i kiedy używamy chusteczek higienicznych. Określają kształt chusteczki, następnie z pomocą rodzica mogą złożyć ją w prostokąt lub trójkąt oraz nazwać powstałą figurę.
   
" ZABAWA Z CHUSTECZKĄ" - ćwiczenie oddechowe
 
A)      Dziecko trzyma przed sobą chusteczkę w dwóch palcach i dmucha w nią
B)     Chodzimy z chustką na głowie
C)     Przeskakujemy przez chusteczkę do przodu i do tyłu oraz na boki.
   
" CHORY KOTEK" - wiersz W. Grodzieńskiej
 
Wyszedł kotek na deszczyk dostał kaszlu i dreszczy
Boli głowa i oczy nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka do drugiego łóżeczka
Bierze synka za rączki - " Oj masz kotku gorączkę".
Przyszedł tatuś wieczorem z siwym panem doktorem
" Ratuj panie doktorze bo synkowi wciąż gorzej".
Doktor kotka opukał okularów poszukał
I powiada " Dam ziółka będzie zdrowy jak pszczółka
Dam i proszek na dreszcze niech poleży dzień jeszcze
Ale lepsze niż proszki są na dreszcze kaloszki"
 
Rodzice spytajcie swoje pociechy:
- Dlaczego kotek zachorował?
- Po czym poznajemy że kotek był chory?
- Kto zaopiekował się chorym kotkiem?
- Co zrobić żeby nie zachorować gdy na dworze deszcz?
- Jak wy się ubieracie jak wychodzicie na dwór gdy pada deszcz?
- Co trzeba zrobić żeby nie zmoknąć?
 
Zapraszam do obejrzenia: http//patronite.pl/bajanienascianie    Stanisław Jachowicz
PAN KOTEK BYŁ CHORY [ bajanie na ścianie] - You Toube
   
" U LEKARZA" - zabawa tematyczna
 
Podczas zabawy dzieci odtwarzają znane im sytuacje, korzystają ze swoich doświadczeń. Jeśli zachorujemy to idziemy do przychodni rejestrujemy się i czekamy w poczekalni, aby wejść do gabinetu lekarskiego. Oczekujemy spokojnie nie biegamy nie hałasujemy nie przeszkadzamy innym pacjentom. Wchodząc do gabinetu lekarskiego mówimy: " Dzień dobry" , a wychodząc " " Do widzenia".
   

co u nas słychać? WSZYSCY DBAMY O NASZE OTOCZENIE. Propozycje zabaw na piątek 09.04.2021r.

   
" WRZUĆ  DO  KOSZA" - zabawa ruchowa z elementem celowania
 
Bierzemy gazetę, rwiemy ją na kawałki, zgniatamy ją i robimy z nich kulki. Następnie rzucamy nimi do kosza lub jakiegoś innego pojemnika.
       
" TAJEMNICA MAŁEGO NASIONKA" - opowiadanie J. Wasilewskiej
 
Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka.
Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię.
Włożył ziarenko do świeżej skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie
pośpię - pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się
mokro. Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać
i pęcznieć tak mocno , że aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały
kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami
i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat.
 
Odpowiedz na pytania:
- Kto zaopiekował się ziarenkiem? - Co zrobiło ziarenko w ziemi? - Dlaczego się rozzłościło i co zrobiło ze złości? - Co pojawiło się w miejscu pęknięcia? - Co wyrosło z ziarenka?
   
" ZGADNIJ  CO MÓWIĘ? - ćwiczenia słuchu fonematycznego
 
Zadaniem dziecka jest wskazać rzeczy, które rodzic wypowiada sylabami np: wiadro, łopata ,szczotka , itp.
   
" SPRZATANIE DOMKU" - praca plastyczna
 
Zachęcam do pomalowania farbkami plakatowymi obrazka.
     
" GORĄCA HERBATA" - ćwiczenia oddechowe
 
Razem z rodzicami wezcie głęboki wdech nosem i powoli wypuszczacie powietrze nosem. Powtórzcie to  ćwiczenie kilka razy.
    <br. " ROZRÓŻNIAMY  KIERUNKI" - zabawa rozwijająca orientację przestrzenną
 
Układamy nakrętki ( np, po plastikowych butelkach) na dywanie  przed sobą za sobą , z lewej strony , z prawej strony. Następnie dziecko układa nakrętki na dywaniku zgodnie z instrukcją rodzica np: na środku, w prawym górnym rogu, w prawym dolnym rogu.
   

Co u nas słychać? PRACUJEMY W OGRODZIE. Propozycje zabaw na czwartek 08.04.2021r.

   
" SIEJEMY NASIONKA' - zabawa ruchowa z elementem skłonu
 
Rozsypujemy na dywanie nasionka np; słonecznika, dyni itp.na sygnał rodzica zadaniem dziecka jest pozbieranie jak największej ilości ziarenek.
     
" WITAM, TYCH KTÓRZY" - zabawa integracyjna
 
Kto czuje się powitany pomacha do mnie ręką: - Witam tych którzy lubią się uśmiechać - Witam tych którzy lubią wiosnę - Witam tych którzy lubią kwiaty - Witam tych którzy zrobili już wiosenne porządki - Witam tych którzy lubią się wesoło bawić
     
" NASZYM OGRÓDECZKU" - nauka piosenki (K. Różecka)
 
a)          W naszym ogródeczku zrobimy porządki
Zrobimy porządki/x2
Wygrabimy ścieżki przekopiemy grządki
przekopiemy grządki raz dwa trzy
b)          Potem w miękką ziemię włożymy nasionka
włożymy nasionka/x2
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku
na wiosennym słonku raz dwa trzy
c)         Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni
i wszystko odmieni ?x2
W naszym ogródeczku grządki zazieleni
grządki zazieleni raz dwa trzy
 
Piosenki dla dzieci - W naszym ogródeczku - przedszkolaki
   
" NARZEDZIA OGRODNICZE" - zagadki
 
Jeśli rozwiążecie dowiecie się jakich narzędzi potrzebuje ogrodnik:
- Co kopie chociaż nie ma nóg, będziesz nią ogród skopać mógł?  (łopata) - Na patyku zębów rządek, znają ją je na pewno dzieci służą do równania grządek i uporządkowania śmieci?                  (grabie) - Leci z niej woda przez sito blaszane jak to wygląda już kwiatki podlane  (konewka) - Tym dziwnym pojazdem na jednym kole wozi ogrodnik narzędzia na pole (taczka)
 

Co u nas słychać? NASZE OBOWIĄZKI .Propozycje zabaw na środę 07.04.2021r.

 
"UWAGA , UWAGA TRA, LA, LA - MUZYKA GRA" - zabawy przy muzyce
 
Do zabawy potrzebujemu odtwarzacza muzyki oraz jednego utworu, najlepiej wybranego przez dziecko. Rodzic zapowiada, że teraz jest czas na sprzątanie i gdy tylko zabrzmi muzyka dziecko powinno radośnie zatańczyć, podskakiwać. Kiedy muzyka zamilknie dziecko ma odłożyć na swoje miejsce jak najwięcej pozostawionych po zabawie przedmiotów. Dziecka zadaniem jest posprzątanie pokoju , nim utwór się skończy. Przy tej zabawie jest bardzo dużo śmiechu i radości.
 
" GDZIE JEST ZMIOTKA?" - zabawa dydaktyczna
 
Wybieramy do zabawy różne przedmioty do sprzątania np. szufelka, miotełka ,jakieś wiaderko, szmatka itp.. Kładziemy je na przykład na krzesełku pod krzesełkiem lub obok krzesełka. Dziecko ma prawidłowo określić położenie tego przedmiotu.
 
" PRALKA" - praca plastyczna
 
Zachęcam do wykonania pralki z pomocą rodzica .Potrzebny będzie biały brystol trochę guzików dużych i małych ,papierowy talerzyk, kolorowe karteczki lub kawałki kolorowej gazety nożyczki oraz klej.
   
"KALAMBURY"
  Każdy uczestnik losuje czynność, którą musi pokazać innym tak, by te odgadło o jaką czynność chodzi:
- grabienie trawy
- odkurzanie
- kopanie ziemi
-  mycie okien
- sadzenie kwiatków
I wiele innych czynności, które dzieci państwu zaproponują.
   

Co u nas słychać? ROBIMY WIOSENNE PORZĄDKI .Propozycje zabaw na wtorek 06.04.2021r.

   
" KTO PIERWSZY  POSPRZĄTA" - zabawa słuchowa
 
Rodzic pokazuje dziecku np. miotełkę, szufelkę, wiaderko ,itp. i wypowiada wyraz sylabami. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki to jest to przedmiot.
   
"POTRAFIMT  SPRZĄTAĆ" - zabawa naśladowcza
Rodzic powoli czyta wiersz i wykonuje określone ruchy. Dzieci naśladują;  
- czarny kolor - wykonuje koliste ruchy dłońmi najpierw blisko podłogi a następnie nad głową - zielony - robią skłony jakby chciały coś podnieść z podłogi po czym wyciągają ręce przed siebie - fioletowy - otwartymi dłońmi zataczają coraz większe koła w powietrzu - niebieski - podskakują cztery razy w miejscu - brązowy - poruszają się na czworakach - czerwony - układają się na dywanie z rękami założonymi pod głowę.
   
" PORZĄDKI" - wiersz dla chętnych do nauki na pamięć
 
Wymieciemy wszystkie kurze te na dole i te na górze Rozwiesimy całe pranie żeby wietrzyk powiał na nie Wymyjemy w oknach szyby tak dokładnie nie na niby Ułożymy na regale książki puzzle auta lale I podłogę pościeramy choć już sił prawie nie mamy A gdy wszystko będzie lśnić nie będziemy robić nic.
 
" BAŁAGAN" - zabawa edukacyjna ( ćwiczenie spostrzegawczości)
 
Zadanie dzieci jest wyszukiwanie oraz zaznaczenie poszczególnych zabawek na obrazku.

Co u nas słychać? WIELKANOCNE ZWYCZAJE. propozycje zabaw na piątek 02.04.2021r.

   
" ŚMIGUS - DYNGUS" - zabawa rytmiczna  
Dziecko porusza się po pokoju rytmicznie maszerując, na sygnał rodzica np. rytmicznie klaszcze i powtarza za rodzicem rymowankę: - Śmigus - dyngus! Śmigus - dyngus! - W wielkanocny poniedziałek Oblewamy się nawzajem.
   
" WIELKANOCNE  PRZYSMAKI" - słuchanie wiersza M. Golec
 
Święta wielkanocne pachną przysmakami Czuć już wonny żurek i keks z bakaliami A drożdzowa baba ze stołu spogląda W białej sukni z lukru pięknie dziś wygląda Pan mazurek pachnie białą czekoladą Koronę z owoców już na niego kładą Smakowitych potraw znacie jeszcze wiele Spróbujcie ich trochę w świąteczną niedziele.
  Tu poprosimy rodzica o wyjaśnienie słów tj. drożdzowa baba, lukier, mazurek, keks. - Co znajdowało się na wielkanocnym stole? Wyjaśnij dziecku na czym polegał zwyczaj polewania wodą w poniedziałek wielkanocny, zwróć uwagę dziecka na tradycję ale i na zachowanie zdrowego rozsądku, przedstaw konsekwencje braku umiaru w polewaniu się wodą.
     
"RYTMY  WIELKANOCNE" - układanie rytmów
 
Na początku zabawy wyjaśnij dziecku co to są rytmy (powtarzanie czegoś w określonym czasie, w określonej odległości, rytmy towarzyszą nam na co dzień). Układamy prosty rytm: -   Prosimy dzieci aby obserwowały  i układały prosty rytm np. marchewka-pasek-marchewka-pasek.... (co najmniej trzy sekwencje), odczytujemy głośno i zachęcamy do dalszego ułożenia rytmu. Układamy  nieco trudniejszy rytm. Odczytujemy  i kontnuujemy: - układamy bardziej skomplikowany rytm np: pasek-pasek-guzik-pasek-pasek-guzik... ( co najmniej trzy sekwencje), odczytujemy głośno, prosimy dzieci o kontynuowanie rytmu.  
Ćwiczenia w układaniu rytmów pomogą dziecku zauważyć powtarzalność różnych wzorców, korzystania z nich w rozmaitych sytuacjach, pozwalają lepiej rozumieć otaczający je świat a w przyszłości lepiej uczyć się matematyki. Pamiętajmy, że układając rytm każde ogniwo należy powtórzyć trzy razy . Jeżeli dzieci załapią prawidłowość, pozwólmy im samym je układać.
       
" KURCZACZKI" - piosenka
Zachęcam do odwiedzenia i skorzystania ze strony : Kurczątka#piosenki#zaspiewajZeMną#pio.......
         
" ZAGADKI  WIELKANOCNE"
  1        Gdy ciepły marzec powróci wiosną Małe puchate na wierzbach rosną     (bazie)
  2        Ma skorupkę tak jak orzech ale bardzo cienką Na śniadanie zjeść je możesz raz na twardo raz na mięko      ( jajko)
 
3        Jestem mały żółty puszysty i z jaja się wykluwam Czy już wiecie kto ja jestem ?                     (kurczak)  
4         Upiecze go mama dla synka Upiecze go mama dla córki Na wielkanocnym stole Musi być pyszny......           ( mazurek)  
5            Kolorowe jajka barwne malowanki Moc jest na nich wzorków bo to są...... (pisanki)  
6       W jakim dniu czy wiecie chociaż słońce świeci biega po podwórku dużo mokrych dzieci....(lany poniedziałek)  
7     Już białą serwetę ścielą zieleń się owsie zieleń Rośnij wysoko nie zwlekaj bo cukrowy ktoś już czeka....( baranek)  
8        Może być migdałowa piaskowa lukrowa z rodzynkami A każda zapachem kusi...( baba)  
9    Piękny grzebień kolorowe pióra Jego żona to kura............( kogut)  
10    Ma długie uszy i pięknie skacze Lubi marchewkę oraz sałatę... ... ( zając)  
11    Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą są barwne kolorowe zrobione z gałązek wierzby bazi lub sztucnych kwiatów...... (palma wielkanocna)  
12     Wiklinowy pleciony na święconkę przeznaczony.... ( koszyk).    

Co u nas słychać? KOLOROWE JAJECZKA .Propozycje zabaw na czwartek 01.04.2021r.

&nb      
W tym linku znajdziecie państwo ciekawe zajęcia o tematyce wielkanocnej Zawarte są tu odnośniki do wierszyków, piosenek, zabaw matematycznych logicznych ruchowych, kodowanie, gier ,prac plastycznych, a nawet kolorowanki i dekoracji.: https://miastodzieci.pl/piosenki/kolorowe-bazie/-wiersz "Kolorowe bazie"
    MIŁEJ  ZABAWY.
,  

Co u nas słychać? Porządki wielkanocne. Propozycje zabaw na środę 31.03.2021r.

 
WIELKANOCNE  PRZYSMAKI
  Zapraszam dzieci razem z rodzicami do wysiania rzeżuchy na odwróconej doniczce obłożoną mokrą watą, a także można wysiać owies w pojemniku z ziemią .Należy je umieścić w nasłonecznionym miejscu.
   
"KURY  SZUKAJĄ  ZIARENEK" - zabawa z elementem przysiadu
  Dziecko udaje kurkę spacerującą małymi kroczkami po pokoju w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Kołysze się na boki i rozgląda. Ręce ma splecione na pośladkach - to ogonek kury. Podczas przerwy w klaskaniu przykuca i stuka ugiętym palcem wskazującym o podłogę naśladując jedzenie znalezionych ziarenek.
     
"NAJPIĘKNIEJSZE" - opowiadanie G. Kasdepke
  Jak wiadomo każda mama pragnie aby jej dziecko było NAJ, NAJ ,najwspanialsze! Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość!. Gdakały w niebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dzwięk. Jednym słowem jak wszystkie mamy robiły sporo zamieszania: - Z mojego jajeczka - gdakała pierwsza kura - wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku! - A z mojego - gdakała druga  - najpiękniejsza nioska w całej wsi! Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet czy wolałaby chłopca czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej jak tylko potrafiły. - Mój kogucik będzie - gdakała pierwsza kura  - będzie czerwony w niebieskie paski. - A moja nioska - gdakała kura - będzie różowa w zielone groszki. Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować czy pomalować jajko na pomarańczowo w brązowe kwadraciki czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie (RODZIC PRZERYWA OPOWIADANIE i pyta dziecko co sądzi o pomyśle kurek i czy rzeczywiście z jajek wylegną się kurczątka w kolorze skorupek? Następnie kontynuuje opowiadanie zwracając uwagę na to kto miał rację?) I rzeczywiście . Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski ,popiskiwania. Zanim się obejrzały z popękanych Kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci. - Jaka śliczniutka! - wygdakała pierwsza kura. - Mój ty kochany! - rozczuliła się druga - Chlip, chlip! - płakała ze szczęścia trzecia  kura. A małe kurczaczki wszystkie żółciutkie jakby pomalowało je samo słońce rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: " MAMO, JUŻ JESTEM"!    
Rodzic wyjaśnia słowo -"nioska" - i zadaje pytania: - Co zniosły kury? - Dlaczego chciały aby ich dzieci były najpiękniejsze? - Co zrobiły aby tak się stało? - Jak pomalowały jajka? - Jakie kurczątka wykluły się z jajek?
     
" KURCZĄTKO" - zabawa kształtująca postawę ciała
  Dziecko przykuca na dywanie głowę ma skuloną między ramionami - JEST KURCZĄTKIEM które niedługo wykluje się ze swojej skorupki. Na hasło " kurczątko się wykluwa" dziecko powoli podnosi się prostuje stopniowo dolne i górne kończyny kręci głową w różnych kierunkach ogląd świat w którym się znalazło.
     

Co u nas słychać? WIELKANOCNY ZAJĄC .Propozycje zabaw na wtorek 30.03.2021r.

               
" ZAJĄC  WIELKANOCNY" - zabawa słowna z rymowanką ,Br>   .    Na Wielkanoc czekamy , jak zajączek dzień zaczynamy. ( Dziecko wykonuje kilka podskoków w miejscu).
   
" ZAJĄCZEK" - wycinanie konturu zajączka.
  Zachęcam rodziców by narysowali na kartce  sylwetę zająca i wspólnie z dzieckiem go wycięli.
 
" MÓJ ZAJĄCZEK WIELKANOCNY" - praca z masy solnej
  Potrzebne składniki do wykonania masy solnej: mąka, sól i woda .Kluczem jest zachowanie jest zachowanie odpowiednich proporcji 2:1  (np. 2 szkl. mąki na 1 szkl. soli). Ile dodać wody? Przygotuj szklankę zimnej wody. Do wymieszania produktów sypkich dodaj odrobinę oleju i wyrabiaj ciasto. W trakcie jego przygotowania dolewaj tyle, by powstała zwarta konsystencja. Musi łatwo odklejać się od rąk i być elastyczne o konsystencji plasteliny.

" DOCZEP OGONEK ZAJĄCZKOW" - zabawa orientacyjno-porządkowa
Na arkuszu papieru rysujemy sylwetę zająca. Miejsce na OGONEK można wykleić taśmą dwustronną i np. rozdać dzieciom małe kuleczki w żeby wypełniły ogonek lub przygotować jeden duży z pineska. Oczywiście podczas przypinania ogonka zadbajmy o to, żeby dziecko miało zawiązaną chustkę na oczach.

Co u nas słychać? WIELKANOC. Propozycje zabaw na poniedziałek 29 03 2021r.

            WIELKANOC    
" ZAJĄCZKI  SIĘ  MYJĄ" - zabawa orientacyjno-porządkowa (ilustrowanie ruchem treści zabawy) "Pan zajączek myje łapki Bo są bardzo bardzo brudne. Myje pyszczek myje szyję Bo wybiera się z wizytą. Lecz najdłużej myje uszy Bo ma uszy bardzo dłuuuugie. Wodą mydłem, mydłem ,wodą Najpierw jedno potem drugie.
                       
Wiersz pt. " JUŻ  WIELKANOC" - M. Konopnicka (zachęcanie dzieci do czynnego udziału w przygotowaniach do Świąt Wielkanocnych)   Święta ,święta wielkanocne, jak wesoło jak radośnie Już słoneczko mocno grzeje miły wiatr wokoło wieje Rośnie trawa na trawniku żółty żonkil w wazoniku Na podwórku słychać dzieci ach jak dobrze że już kwiecień A w koszyczku na święconce jajka równo ułożone Śliczne piękne malowane różne wzory wymyślane Jest baranek z chorągiewką żółty kurczak ze wstążeczką I barwinek jest zielony w świeże kwiatki ustrojony.
                                                                             
" WIELKANOCNE POCZTÓWKI W KOSZYCZKU" - burza mózgów ( Z pomocą rodziców)   Rozkładamy na dywanie pocztówki, zdjęcia, ilustracje o tematyce Świąt Wielkanocnych . Zapoznajemy dziecko z charakterystycznymi elementami związanymi ze świętami. Znaczenie symboli wielkanocnych: JAJKO - symbol życia, miłości, zmartwychwstania SOL - zdrowia i kondycji CHLEB - dobrobyt Baranek - zwycięstwo Chrystusa   Zapytajcie dziecko - Z czym kojarzy się wam Wielkanoc?. Podzielcie się swoimi doświadczeniami i przeżyciami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi.                
" WYŚCIGI PIŁECZEK" - ćwiczenia oddechowe Dmuchanie przez słomkę na piłeczkę, piórko lub plastikowe jajko. Miłej zabawy .
                 

Wesoła Ludwiczka zwiedza świat





















* Więcej zdjęć na stronie Smerfów.

Walentynki

Zapraszamy do wysyłania kartek pocztą walentynkową. Wykonaną kartkę należy wrzucić do czerwonej skrzynki w wiatrołapie. Kartki będą rozdawane w piątek 12.02.2021. W związku z obchodami dnia Świętego Walentego w piątek, prosimy o ubranie dzieci na czerwono.

Na Dalekiej Północy

Nasze gry i zabawy podczas zajęć

Dzień Babci i Dziadka

W tym tygodniu Promyczki i Skrzaty pamiętały o dwóch ważnych świętach DNIU BABCI I DNIU DZIADKA.

Kodowanie na dywanie

W tym tygodniu Promyczki i Skrzaty kodowały na dywanie przy pomocy kolorowych kubków. Tworzyły kolorowe wieże od tych mniejszych do największych a oto efekty...

W związku z nowym rozporządzeniem

Dyrektor Przedszkola Samorządowego Nr 40

Wesołej Ludwiczki w Białymstoku informuje rodziców,

że choinki grupowe odbywać się będą w podanych poniżej terminach

w sposób kameralny (każda grupa oddzielnie).

Zdjęcia będą wykonywane tylko pojedyncze.

Nie będzie zdjęć grupowych.

Jadwiga Siemaszko

dyrektor przedszkola

 

Zabawa choinkowa :)

Zabawa choinkowa pt. "W lodowym miasteczku"

odbędzie się:

 

~ w grupie I Promyczki i II Skrzaty

12.01.2021 r. (wtorek) od godz. 9.00 - 11.30

 

~ w grupie III Biedronki i IV Smerfy

12.01.2021 r. (wtorek) od godz. 12.00 - 14.30

 

~ w grupie V Tygryski i VI Sówki

14.01.2021 r. (czwartek) od godz. 9.00 - 11.30

 

Prosimy o przygotowanie strojów karnawałowych.

Informujemy, iż w dniu choinki będą wykonywane zdjęcia.

choinka dzieci

Co u nas słychać? Propozycje zabaw w tym tygodniu. Zbliżają się święta.

                           
Grupa Skrzatów uczyła się śpiewać pastorałki pt: " Był pastuszek bosy na fujarce grał":    
Był pastuszek bosy na fujarce grał, pasał w górach owce i w szałasie spał Nagle aniołowie z nieba w bieli przyfrunęli Obudzili go gdy spał ,gdy spał, obudzili go gdy spał gdy spał.    
Ref:                        Dziś do Betlejem trzeba nocą iść Bo narodzenia czas wypełnił dni Tam gdzie stajenka razem z bydlątkami Leży dzieciąteczko i na sianku śpi Świat na to czekał wiele już lat I narodzenia dziś wita czas Biegnij pastuszku jasną drogą Niebo płonie Na niebie pierwszej gwiazdy blask Na niebie pierwszej gwiazdy blask.      
Był pastuszek bosy zimne nóżki miał, ale dobry anioł piękne butki dał Wziął pastuszek owce pobiegł tak jak wiatr przed siebie A na niebie blask od gwiazd od gwiazd.    
Ref;                          Dziś do Betlejem trzeba nocą iść..................   . &nbs
p;                    
Nauczyliśmy się wiersza pt: "Wesoła choinka" T. Kubiaka.      
"WESOŁA  CHOINKA"    
Na gałązce choinkowej wiszą dwa jabłuszka Przy jabłuszku pierwszym pajac przy drugim kaczuszka Pajac biały jest jak piekarz mąkę ma na twarzy A kaczuszka złota jakby kąpała się w miodzie.  
  Popatrz mamo woła Krysia jak ten pajac skacze A czy słyszysz mówi mama jak kaczuszka kwacze! Pajac tańczy kaczka kwacze posłuchajcie sami A zajączek tu tuż obok rusza wąsikami.  
   

Co u nas słychać? Poznajemy urządzenia elektryczne. 08.12.2020r.

                               
Zapraszam do zabawy (razem z rodzicami) " DWA, TRZY, CZTERY" - zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa ( utrwalenie przeliczania w zakresie czterech)
  Dzieci biegają po dywanie .Na hasło: Dwa - ustawiają się w pary Trzy - tworzą trójki Cztery - tworzą czwórki.        
Przeczytajcie uważnie dzieciom tekst:
Pewnej nocy po kryjomu  urządzenia wyszły z domu Bardzo mocno oburzone bo przez dzieci nie cenione Czy na pewno sprzęty wrócą? Chcemy mieć je w swej sypialni toalecie i bawialni. Wróć ma pralko prosi Hania bo są spodnie do wyprania. I żelazka mi brakuje, więc czym bluzki uprasuje? Adasiowi zaś potrzeba, by był toster ten od chleba. Bo uwielbiał na śniadanko jeść wędlinkę z ciepłą grzanką. W końcu dzieci powiedziały, iż nareszcie zrozumiały. Że spełniły ich życzenia ELEKTRYCZNE URZĄDZENIA.  
Jak miały na imię dzieci? Jakie urządzenia poznały urządzenia?
     
Poukładajcie razem z dziećmi rymy do nazw urządzeń elektrycznych np.:
- Pralka - lalka ,halka -  Lodówka - makówka, złotówka -  Suszarka (do włosów) - malarka, figlarka.
           
ZAGADKI
  To urządzenie takie gorące jakby nagrzane sierpniowym słońcem Służy wybornie do prasowania twojej bielizny oraz ubrania. (żelazko)
   
Kiedy nie ma do roboty nic lepszego Możesz zasiąść przed nim z bratem lub z kolegą i obejrzeć Gdy ekranem swym zaświeci Jakiś program oczywiście ten dla dzieci (telewizor)
   
Ta maszyna pracowita niesłychanie Samodzielnie wykonuje całe pranie Trochę prądu proszku odrobina A już płucze, pierze i wyżyma (pralka automatyczna).
   

Pasowanie na Przedszkolaka

W dniu 26 listopada odbyło się uroczyste PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA.

Dzieci z grupy Promyczki oraz Skrzaty wystąpiły w tym dniu przed Panią Dyrektor. Z uśmiechem na buziach śpiewały piosenki, recytowały wierszyki, grały na instrumentach oraz zatańczyły.

Po części artystycznej dzieci musiały wykonać trzy zadania, aby stać się prawdziwymi przedszkolakami:
- stanąć na jednej nodze,
- podskoczyć trzy razy,
- zrobić wesołą minkę. :)
 
Gdy udało się sprostać zadaniom nastał moment, na który dzieci czekały. Pani Dyrektor uroczyście przyjęła do grona przedszkolaków każdego z nich.

Na zakończenie, nasze dzielne maluszki otrzymały dyplomy oraz drobny upominek.

Co u nas słychać? Moja Ojczyzna. Propozycje zabaw na poniedziałek 09. 11. 2020r.

                       
Zapraszam do przeczytania dzieciom  legendy o LECHU CZECHU i RUSIE.
    Dawno dawno temu, kiedy Słowianie zamieszkiwali wspólne ziemie i mówili wspólnym językiem było sobie trzech braci: Lech, Czech i Rus .Żyło im się dobrze, a z racji swej mądrości przewodzili poszczególnym rodom. Lecz nadszedł czas, kiedy ziemia nie mogła już wyżywić ludzi w lasach zaczęło brakować zwierzyny, a w rzekach ryb .Zebrali się więc bracia na naradę i zaczęli się zastanawiać nad tym co mają począć dalej. Pierwszy przemówił najstarszy: - Bracia! Tak dalej być nie może Nasze ziemie są już tak zaludnione, że już wkrótce głód zajrzy nam w oczy. - Masz rację  - przytaknął mu średni brat - Czech . - Ale cóż możemy zrobić? Powinniśmy poszukać innych siedzib dla naszych plemion - odezwał się milczący do tej pory najmłodszy brat Lech. - Dobrze radzisz! Wyruszamy by na  nowe ziemie dla naszych ludzi - powiedzieli zgodnie Czech i Rus. Jak postanowili tak uczynili. Na czele podążały straże i hufce - za nimi trzej bracia i starszyzna plemienna. W środku pochodu na wozach lub wierzchem jechali starcy, kobiety i dzieci. Na końcu pędzono stada bydła. Zbrojni wojownicy strzegli bezpieczeństwa  i pilnowali porządku. Nadszedł dzień rozstania i jako pierwszy pożegnał się z braćmi Rus, który wybrał krainę bezkresnych stepów i żyznych równin, poprzecinanych siecią szerokich rzek. - Żegnajcie bracia i pamiętajcie o mnie! Życzę wam szczęścia - rzekł zabrał swój lud i skierował się na północ. Pozostali wędrowali dalej. Niebawem odłączył się od pochodu Czech .Podążył ze swym plemieniem na południe nieopodal góry Rzip i założył tam swoje państwo. Najmłodszy z braci podążał naprzód. Pewnego dnia orszak zatrzymał się bo ludzie i zwierzęta byli zmęczeni i potrzebowali odpoczynku .Podczas gdy mężczyzni rozbijali obozowisko  a kobiety przygotowywały posiłek ,Lech bacznie rozglądał się wokół .Tutaj gęste lasy były pełne zwierzyny, rzeki obfitowały w ryby .Wydawałoby się ,że ta kraina aż się prosi aby w niej zamieszkać .Lech zwołał starszyznę i powiedział: - Wędrowaliśmy długo, szukając miejsca ,które mogłoby się stać naszym domem. Chciałbym tu pozostać .Zostaniemy tutaj i zbudujemy gród .Zapadła cisza .nagle jakiś szum przerwał milczenie i ogromny cień przesunął się nad polaną. Ujrzeli orła , który powoli opadał na gniazdo znajdującego się w koronie dębu. - To znak, dobra wróżba - rzekł Lech. Tutaj się osiedlimy a ten ptak będzie nas chronił. Tak też się stało , na polanie zbudowano gród, a na pamiątkę orlego gniazda nazwano go Gnieznem .Orzeł biały na czerwonym tle stał się herbem państwa polskiego , które bierze swój początek od Lecha.
         
Porozmawiaj z dzieckiem i zadaj mu kilka pytań dotyczących tekstu:
  -  Jak mieli na imię bohaterowie historii? - Co przytrafiło się braciom? - Dlaczego musieli się rozdzielić? - Który z braci założył gród zwany Gnieznem? - Jaki ptak stał się herbem państwa polskiego? - Jakiego koloru jest godło Polski?.
                 

Co u nas słychać? W sklepie.

       
"   W   SKLEPIE"  -  wiersz  I.  SALACH    
Idziemy po zakupy! Po bułki, po mydło, syrop, lody Sprzedawca towar poda Gdy grzecznie poprosimy Pieniądze przyjmie Gdy w kasie zapłacimy Robimy dziś zakupy!            
"BAWIMY SIĘ W SKLEP" - zabawa tematyczna  
Dzieci dostają listę zakupów (kartki z obrazkami przedmiotów) chodzą po sali i wybierają odpowiednie produkty. Następnie udają się do kasy, ustawiają się w kolejce i czekają na swoją kolej by sprawdzić czy wybrały odpowiednie przedmioty .Sklep zostaje zamknięty dzieci muszą odłożyć swoje zakupy na miejsce.
             
" IDZIEMY  NA  ZAKUPY" - nauka piosenki   1. Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami Do sklepu nasza mama idzie razem z nami.  
Zabawa ruchowa polega na maszerowaniu w rytm muzyki ,śpiewaniu, i wkładaniu do koszyczka przedmiotów, o których mowa w piosence. Miłej zabawy: https:/www.yotube.com/watch?=CGIM2ZIZDOc          
Nauczyliśmy się krótkiego wierszyka o jeżu:     To
jest jeżyk mały jeżyk Jeżyk z kolców ma kołnierzyk Z kolców płaszczyk Z kolców szalki Tylko nosek jak koralik.
             

Co u nas słychać? Na poczcie


                                                                    "LIST" - wiersz H  .Szayerowej List trafić ma do adresata Choćby on mieszkał na końcu świata Gdzieś na biegunie albo na wyspie Bo poczta listy doręcza wszystkie
Lecz nie adresuj pisząc do cioci Kochana ciocia Poczta Okocim Bo listonoszowi trzeba dopomóc Podaj ulicę i numer domu Imię nazwisko kochanej cioci By pan listonosz głowy niw łamał.
Rozmowa na temat treści wiersza:
Na czym polega praca listonosza? Czy listonosz dostarcza tylko listy ?Co jeszcze dostarcza listonosz? Skąd listonosz wie komu dostarczyć list lub przesyłkę? Czy list bez tych danych doszedłby doszedłby do osoby do której go wysyłamy? Jak nazwiemy osobę która wysyła list- a jak osobę która otrzymuje list?

Zachęcam do obejrzenia bajki i przygód Pana Kreseczki .Odcinek jest o poczcie Link: https:/www.yotube.com/watch?v=Lz4w2HrOzA.

Chętne dzieci zachęcam do nauki piosenki o listonoszu tekst i link do muzyki: "PAN  LISTONOSZ" https://www.yotybe.com/watch?v=GoNNQZvdnbc
1.Idzie pan listonosz z uśmiechem na twarzy Chociaż niesie torbę która dużo waży.   Ref. Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi Listy oraz paczki nam przynosi!(x2)
2. Idzie pan listonosz kiedy słońce grzeje Idzie pan listonosz gdy deszcz mocno leje. (ref. x2)
3.Idzie pan listonosz do przedszkola wchodzi Uśmiech przedszkolaków dzień mu rozpogodzi(ref. x2)
   

Co u nas słychać? Nadeszła jesień.


Nadeszła nasza polska złota jesień, a twoje dziecko zadaje mnóstwo pytań na jej temat?
Wybierzcie się na spacer i pokaż dziecku wszystkie oznaki jesieni .Z anim wybierzecie się na
wycieczkę proponuję zabrać kilka podręcznych drobiazgów: parasol , płaszcz przeciwdeszczowy,
jakieś ziarna dla ptaków i inne nasionka ,przekąska.

1. Tłumacz dziecku ,że robi się chłodniejszy dzień i krótszy , że teraz będzie musiało się cieplej ubierać.
2. Zwróć uwagę dziecka na spadające liście , drzewa i ich kolory.
3. Opowiadaj dziecku jak zwierzęta szykują się do zimy, że robią zapasy, że niektóre zapadają w zimowy sen i budzą się dopiero na wiosnę
4. Po powrocie do domu zrób jesienne dekoracje.
5. Wybierz się z dzieckiem do pobliskiego lasu ,pokaż dziecku różny wygląd grzybów, poszukajcie mchu nazbierajcie wrzosów, żołędzi i ,kasztanów.
6. Po powrocie z każdej wyprawy poproś dziecko o narysowanie jesiennego dnia.

WSKAZÓWKI:
A -  Dawkuj dziecku emocje, ono najłatwiej zapamiętuje małą ilość informacji.
B-   Najlepszą nauką jest zabawa, więc będąc na spacerze nie rób wykładu dziecku, bo nie będzie cię non stop słuchać.
C - Bawcie się w liściach obsypując się nimi, biegajcie po nich rozsypując je dookoła itp.

Uczymy się piosenki z pokazywaniem  " IDZIE  JESIEŃ"
Idzie jesień plony niesie jesień kolorowa
Jabłka, gruszki, winogrona  wszystko w koszu chowa
Ref:
Jesień- deszcz i słota - jesień
Złote liście - jesień dużo grzybów oczywiście
Jesień- jarzębina - jesień
Głóg ,kalina  - jesień, co nam przyniesie?
Idzie jesień plony niesie jesień kolorowa
Marchew, buraki ziemniaki , wszystko w koszu chowa
Ref:
Jesień - stos orzechów - jesień
To żołędzie - jesień kasztanów pełno wszędzie
Jesień - odlot ptaków - jesień
Dookoła -  jesień , jesień woła nas.

Wiersz do nauki :  " JESIENIĄ"  J. Tuwim
Jesienią jesienią sady się rumienią
Czerwone jabłuszka pomiędzy zielenią.
Czerwone jabłuszka złociste gruszeczki
Świecą się jak gwiazdy pomiędzy listeczki.
Pójdę ja się pójdę pokłonić jabłoni
Może mi jabłuszko w czapeczkę uroni.
Pójdę ja do gruszy nastawię fartuszka
Może w niego spadnie jakaś śliczna gruszka.
Jesienią jesienią sady się rumienią
Czerwone jabłuszka pomiędzy zielenią.

Wierszyk logorytmiczny ; "WIEJE  WIETRZYK"
Wieje wietrzyk -    Fiu, fiu ,fiuu
W liściach psoci   - Szu ,szu , szuu
Z zającami w berka gra
Goni wronę -       Kra , kra kraa.

Dzieci niezmiernie chętnie zbierają kasztany , by pózniej się nimi bawić. A  ja
zawsze noszę jednego w kieszeni na szczęście. Uczymy się również piosenki  o
" Kasztankach"
Wiatr potargał stary kasztan po złotej czuprynie
A w ogródku już kasztanki skaczą po ścieżynie.
Kto się z nami bawić chce w kasztankową grę?
Jeden w prawo drugi w lewo trzeci skoczył boczkiem
Ten malutki okrąglutki w trawie błyska oczkiem.
Kto się z nami bawić chce w kasztankową grę?
A ten piąty a ten szósty kasztanek łaciaty
Zamiast dzieciom do kieszonki - skoczył między kwiaty.
Nie chce z nami bawić się w kasztankową grę x2
Wiatr pogłaskał stary kasztan po złotej czuprynie
Nowe zrzuci nam kasztanki w zielonej łupinie.