Smerfy

Oddział IV 5 – latki
Godziny pracy oddziału: 7.00 – 17.00
Rok szkolny 2019/2020
Prowadzą nauczycielki: p. Joanna, p. Bożena
Pomoc techniczna: p. Agnieszka

Co u nas słychać

,,LUDWICZKA ZWIEDZA EUROPĘ"- zabawy integracyjne z zadaniami do wykonania we wszystkich oddziałach. Dzieciaki razem z Ludwiczką zwiedziły: Francję, Grecję, Belgię, Czechy, Włochy, Danię. W każdym z krajów miały zadania, a w Belgii (w grupie Smerfów) były to:

-odczytywanie globalne wyrazów "Belgia" i "Bruksela"

-wskazanie położenia Belgii na mapie

- poznawanie granic Belgii poprzez obrysowywanie jej konturów na mapie,

-dzielenie na sylaby słów "Belgia", "Bruksela"

-wyróżnianie głoski w nagłosie,

-wymienianie innych słów zaczynających się na głoskę "b"

Ulubiona bajka belgijska ,,SMERFY"

-,,Smerfy i ich akcesoria"- zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem przedmiotów lub obrazków (dopasowywanie przedmiotów do postaci)

Ważniak- okulary, książka,

Osiłek- sztanga

Pracuś- ołówek ,piła

Łasuch- czapka, łyżka, fartuch

Malarz- sztaluga, pędzel

Zgrywus- paczka z kokardą

Gargamel- kot

Smerfetka- kwiatek

Tata Smerf

-słuchanie ,,Smerfnych Hitów " (CD)

   

Wyrób serwet koronkowych:

-wycinanie małych serwetek nożycami (jako elementy dużej serwety)

gr IV V -na czarnym tle białe serwetki (wycięcie i przyklejenie lub ułożenie)

gr III VI- na białym tle kolorowe serwetki (wycięcie i przyklejenie lub ułożenie)

-malowanie gąbką flagi Belgi gr I, II

Pierwszy kolor to kolor galowego munduru górniczego Drugi kolor to kolor słońca Trzeci kolor to kolor serca

     

PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK -2.04.2020

 1.Połącz zwierzę z jego cieniem.   2.”Ruchowe echo” zabawa . Usiądź wygodnie i pobaw się wspólnie z osobami które są  z Tobą w domu. Najpierw np mamusia  pokazuje dowolny ruch np. klaśnięcie ,  tupnięcie nogą, uderzenie dłońmi o podłogę. Teraz Ty  naśladujesz ruch mamy, potem pokazujesz własny np. podskok… itd. Tekst piosenki”

  1. Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze, Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze, W górę skacze, Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje, Hałasuje, I się niczym, ani nikim nie przejmuje, Nie przejmuje   . Ref. Z rana ko, ko, ko, ko, W nocy ko, ko, ko, ko , Przez dzień cały ko, ko, ko, Ciągle ko, ko, ko, ko, Tylko ko, ko, ko, ko, Na okrągło ko, ko, ko!  
  1. Na podwórzu kura dzioba nie zamyka, Nie zamyka
, Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka, Swe zatyka, Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje, Denerwuje, Więc na karę kura za to zasługuje, Zasługuje. Ref. Z rana ko, ko, ko, ko, W nocy ko, ko, ko, ko, Przez dzień cały ko, ko, ko, Ciągle ko, ko, ko, ko, Tylko ko, ko, ko, ko , Na okrągło ko, ko, ko! Zapraszam  teraz do wysłuchania piosenki.” https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY   Jakie zwierzęta wystąpiły w tej piosence  ? Co robiła cały czas ta kura? Gdzie ta kura tak hałasowała? Kto przyjechał do kury i jak ją  ukarał? Poproś  teraz rodzica aby jeszcze raz włączył tą piosenkę , chodzisz po pokoju, gdy usłyszysz  refren  zatrzymujesz się i wspólnie śpiewasz –ko, ko, ko,ko Teraz pokoloruj obrazek kury. Zabawa -   Dokończ zdania. - blisko mieszka krowa co nam daje mleko, a słoń i żyrafa mieszkają ....... - smutno jest mi smutno, sam się bawię w koło, a gdy przyjdą dzieci będzie mi ...... - w nocy jest ciemno, a w dzień ..... - latem jest ciepło, a zimą ..... Co wiesz o zwierzętach. - czy koty mają wąsy? -czy świnka daje mleko? -czy kozy maja skrzydła? - czy psy potrafią miauczeć? - czy wróbel ma skrzydła? - czy żaba umie fruwać? - czy słoń to zwierzątko domowe? Posłuchajcie wiersza  pt. Czarna krowa      Czarna krowa w łaty białe , Daje mleko doskonałe. Po zielonej łące chodzi , Nikt jej tutaj  nie przeszkodzi. Zjada trawę oraz kwiaty , Wybór bardzo ma bogaty .Później trawę przeżuć trzeba, A tu świeci słońce z nieba. Krowa żuje  oraz myśli: -Co się dzisiaj dla mnie przyśni? -Możę jogurt ,możę masło, Albo ser na pyszne ciasto. No bo przecież …. Czarna krowa w łaty białe Daje mleko doskonałe.   -Czym się żywi krowa? -Jakie korzyści płyną z hodowli krów? Jak wygląda krowa? Teraz wykonasz krowę z talerzyka papierowego .Potrzebne będą : talerz, czarna farba plakatowa, nożyczki, pędzelek, biała kartka  papieru, klej. Biały talerz pomalować w plamy czarne .Z białej kartki wyciąć ogon, nogi oraz głowę krówki. W odpowiednim miejscu nakleić poszczególne części krówki: ogon, nogi , głowa .Krówka gotowa, jaka piękna .Teraz proszę umyj bardzo dokładnie rączki.  

Propozycja zabaw na środę

   

Zapraszam dzisiaj do obejrzenia filmu o Luli  i liczenia razem z nią .

Miłej zabawy.

  https://www.youtube.com/watch?v=JlXSMBAFt-A

Czy dobrze liczyliście , na pewno tak .

Powiedz jakie to są figury i policz ile jest  ,potem połącz kropki i pokoloruj

te figury  na dowolny kolor

     

Proszę pokoloruj tylko koła

       

A teraz pobawi się wasza buzia

Zabawa ćwicząca narządy mowy: Naśladuj mnie.

Krowa - ruchy okrężne żuchwą, wargi zamknięte.

Świnka - tworzenie ryjka, jak przy wymawianiu u.

Piesek - szczerzenie zębów, ziajanie.

Kotek pije mleko - wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki, oblizywanie warg ruchem okrężnym.

Konik - kląskanie.

Loteryjka obrazkowa Co robią zwierzęta?.

Pokazujemy dziecku obrazek, np. kota i zadajemy pytania:

  • Co to jest?
  • Dziecko: kot.
  • Jaki jest kot?
  • Dziecko: mały, (brązowy, miły, itp.).
  • Co on robi?
  • Dziecko: pije mleko.
  • Czy mógłbyś powiedzieć wszystko razem?
  • Dziecko: Mały kotek pije mleko.

Następnie dziecko zadaje pytania, prowadzący odpowiada.

Przykłady: Mały kotek pije mleko. Koń pasie się na łące. Łaciaty pies je kości. Dziewczynka pilnuje trzy gąski. Kura wchodzi na grzędę. Krowa ma ostre rogi. Pies śpi w budzie.

Zabawa: Rymowanki.

Dwa komplety kartoników z obrazkami do rymu. Jeden komplet prowadzący zostawia sobie, drugi (ze zwierzętami)otrzymuje dziecko. Prowadzący wykłada kolejno swoje kartoniki wymawiając nazwę np. płotek, a. dziecko dokłada obrazek ze zwierzątkiem, którego nazwa rymuje się z podanym wyrazem np. kotek.

Przykłady: góra - kura, głowa - krowa, bałwanek - baranek , pasek - piesek, balonik - konik, taczka - kaczka, nóżka - kózka, bucik - kogucik, malinka - świnka.

Posłuchajcie uważnie czytanej Wam, przez rodzica bajeczki powtarzajcie odgłosy zwierzątek

 

W zagrodzie Małgosi  -bajeczka ortofoniczna

Wieczorem w zagrodzie  cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka :HAU, HAU, HAU

Kotek miauczy :MIAU, MIAU ,MIAU

Kura  gdacze: KOD, KO, DA,

Kaczka kwacze:  KWA ,KWA, KWA,.

Gąska  gęga :GĘ, GĘ ,GĘ

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: BE ,BE,  BE,

Koza muczy: ME, ME, ME.

Indor gula : GU,GU,GU

Krowa ryczy :MU ,MU, MU,

Konik parska: PRR,PRR, PRR

A pies warczy :WRR,WRR,WRR

I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

   

Propozycje zabaw na 31.03.2020

Witam serdecznie dzisiaj Drogie Smerfiki Jaki dzisiaj mamy dzień-oczywiście ,że wtorek przypomnijmy więc sobie wierszyk o dniach tygodnia” Tydzień ma siedem dni Zna je mama ,znasz je Ty Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek i sobota a w niedzielę rano, powtórzymy znów to samo. Tydzień ma siedem dni……….itd.

Wężyk-zabawa słowno- ruchowa Cały wężyk robi: hop! Głowa w lewo, w lewo krok. Do przodu głośno kroki trzy. Idę na koniec, prowadzisz Ty!

Uczestnicy ustawiają się jeden za drugim i chwytają za ramiona tworząc wężyk. Prowadzący stoi pierwszy i zaczyna śpiewać piosenkę, pokazując ruchy zgodne z treścią, a pozostałe dzieci wykonują równo z nim: Cały wężyk robi: hop! – skok obunóż do przodu Głowa w lewo, w lewo krok. – przechylamy głowę w lewo i robimy krok w lewo Do przodu głośno kroki trzy - 3 skoki obunóż do przodu Idę na koniec prowadzisz Ty! – pierwsza osoba wskazuje na osobę za sobą, która ma prowadzić i biegnie na koniec.

Następnie znów odśpiewana zostaje piosenka i następuje zmiana prowadzącego wężyk. Zabawa trwa tak długo aż wszyscy uczestnicy będą prowadzącymi. 2.Posłuchajcie teraz bardzo uważnie wiersza Anny Surowiec „Rozmowy zwierząt”, zadanie twoje , to zapamiętać jak najwięcej zwierząt występujących w wierszu W gospodarstwie już od rana Rzecz się dzieje niesłychana. Obudziły się zwierzęta I dyskusja rozpoczęta. Kukuryku,! Kukuryku! Kto tak pieje przy kurniku? A to kogut: kukuryku! Woła kury do kurnika. Ko, ko, ko,ko,ko,ko, a to kto? To jest kura-złotopióra. Grzebie w ziemi pazurkami, Szuka miejsca z robaczkami.

Kwi, kwi, kwi, kwiczy świnka, Co różowy ryjek ma, Kwi, kwi ,kwi, cha, cha, cha Kto tak czysty jest jak ja? Na to kaczka kwacze tak: Kwa, kwa, kwa,kwa, kwa, kwak Idź do rzeki umyj ryjek Będziesz ładna tak, tak, tak. Usłyszała to też krowa ,zaryczała: muuu, muuu, muuu Słuszne rady dajesz tu Więc się umyj świnko już. Konik zarżał i ha, ha,ha Tak skończyła się historia ta.

Wymień teraz zwierzęta ,które wystąpiły w tym wierszu? Naśladuj odgłosy tych zwierząt’ -koguta-kukuryku -kury- ko, ko,ko -świnki- kwi, kwi -kaczki- kwa, kwa, -krowy- muuu, muuu -konika- i ha, ha, ha Powiedz jak nazywają się domki tych zwierząt: -konik-(stajnia) -krowa-(obora) -kura, kogut-( kurnik) -owca-(zagroda) -świnka(-chlew)

Zapraszam do zabawy „Walka kogutów” Dobieramy się w pary, kucamy naprzeciw siebie ,próbujemy przewrócić osobę z pary odpychając się rękami.

Teraz zapraszam Was do wysłuchania zagadek dźwiękowych – odgłosy różnych zwierząt Posłuchaj uważnie odgłosów jakie wydają różne zwierzęta.

 

Zagadki słuchowe

https://www.youtube.com/watch?v=YHB3x2k3x30

-Wymień ,które z tych zwierząt żyje na wsi? -Powiedz jak wygląda: koza, koń, owca, krowa? -A jak wygląda :kura ,kaczka ,gęś? -Czym różnią się zwierzęta od ptaków( cztery nogi , ciało pokryte sierścią ,ptaki- pióra, dwie nogi , dzioby) -Czy tylko były odgłosy zwierząt wiejskich? -Oczywiście ,że nie ,były zwierzęta dziko żyjące? - A jakie wymień je? Podziel nazwy zwierząt na sylaby z wyklaskiwaniem, powiedz jaką słyszysz pierwszą głoskę w wyrazie .

Wspólnie z mamą wykonajcie teraz masę.

MASA Składniki: -6łyżek mąki ziemniaczanej (czubatych) -3łyżki odżywki do włosów -4 krople barwnika np. .czarnego, białego (lub każdego innego) zależy jakie zwierzątko ulepicie z tej masy -miska Wykonanie: Do miski wsypujemy mąkę ziemniaczaną, dodajemy odżywkę. Mieszamy łyżką tak, by składniki się połączyły. Po chwili wkraplamy barwnik spożywczy, jeśli masa nadal jest sypka dodajemy większą ilość odżywki. Następnie ugniatamy ręcznie i robimy to tak długo, aż całość będzie miękka, plastyczna i aksamitna w dotyku. Gotowe! Całość można zamknąć w plastikowym pojemniku i nasza masa może służyć nam przez kilka dni, gdy zacznie twardnieć wystarczy dodać odrobinę odżywki, wymieszać i zabawa trwa dalej. Przypomnij – jakie zwierzęta żyją w gospodarstwie wiejskim i jak wyglądają. Zastanów się ,które z tych zwierząt chcesz ulepić z tej masy .Zapraszam do lepienia, proszę zabezpieczyć miejsce pracy dziecka przed zabrudzeniem. Po wykonaniu tego zadania , proszę abyś bardzo dokładnie umył (a)swoje rączki.

Zapraszam do zabawy ”Miasto-wieś” Dziecko na sygnał słowny „miasto”- naśladuje jazdę samochodem, ,gdy usłyszy „wieś”-spaceruje. Powtarzamy zabawę dwa , trzy razy.

Zabawa Karuzela: układamy w kole figurki lub obrazki zwierząt, w środku koła kręcimy tekturową rurką (np. z folii aluminiowej). Wskazane końcówkami rurki zwierzęta witają się ze sobą, np. miau, miau - hau, hau, mu, mu - gę, gę, kwi, kwi,kukuryku,kukuryku

 

Poznajemy zwierzęta żyjące na wsi


Witajcie Kochane Smerfy w tym tygodniu będziemy poznawać zwierzęta mieszkające na wsi. Proszę teraz rodziców aby Wam przeczytali te zdania a Wy je będziecie kończyli:


Kończenie rymowanych zdań, np.
Cielę co językiem...(miele).
Przyszła koza do...(woza).
Wlazł kotek na...(płotek).
Pies zły szczerzy...(kły).
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie...(szły).
To dla kotka jest miseczka pełna...(mleczka).
Kotek rozplątał babci...(motek).
Teraz zapraszam Was do obejrzenia filmu o zwierzątku ,które żyje na wsi.

https://www.youtube.com/watch?v=tjxDrAfFg5M


O kim był ten film?

Ile było kożlątek?

Gdzie poszła mama koza/

Co ważnego powiedziała swoim dzieciom?

Czy koźlątka dobrze postąpiły?

A jak powinny zrobić koźlątka?

Zapraszam Was teraz do pokolorowania obrazka jednego z bohaterów tej bajeczki.



Kochane Smerfiki , teraz zapraszam was do gimnastyki, ćwiczymy w przedszkolu, ale teraz zrobicie to w domu.



Część wstępna:

1. Czynności organizacyjno - porządkowe: przebieranie się luźny strój
2. Marsz w kole - rozdanie butelek.

Część główna:

1. „Między butelkami” - zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko stawia butelkę w dowolnym miejscu w mieszkaniu. Biegają między butelkami w rytm uderzeń tamburyna, na hasło: „stań obok butelki” staje obok dowolnej butelki.

2. „Z ręki do ręki” - ćwiczenie dużych grup mięśniowych - przekładanie butelki: z ręki do ręki z przodu, z tyłu, nad głową.

3. „Kicające zajączki” - ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej. Dziecko kuca i oburącz łapie butelkę za końce i układa na kark, dokładnie na wysokości łopatek i podskakuje próbując wyprostować plecy.

4. „Na boki” - ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie czołowej - skłony boczne. Dziecko stoi w lekkim rozkroku, unosi ręce, trzymając brzegi butelki , wykonuje skłony boczne w lewą i prawą stronę.

5. „Omiń butelki”- ćwiczenie z elementem czworakowania. Dziecko idzie na czworakach, omijając kolejne leżące butelki.

6. „Przełóż butelkę pod kolanem” - ćwiczenie równowagi. Dziecko stojąc unosi ugiętą w kolanie nogę (raz jedną raz drugą) i przekłada pod nią butelkę.

7. „Nad butelką” - ćwiczenie mięśni brzucha. Siad równoważny z oparciem dłońmi o podłogę za sobą. Butelkę kładziemy na podłodze przy stopach - wnosimy nogi nad butelkę, podpierając ręce na przedramieniu.

8. „Podrzuć butelkę” - ćwiczenie z elementem rzutu: Podrzuty butelki w górę, chwyt oburącz.


9. Ćwiczenie skoczne: Butelki ułożone na podłodze, dziecko skacze dookoła butelki raz w jedną, raz w drugą stronę.


10.Ćwiczenia użytkowe - metoda stacyjna:


Stacja I - wchodzenie po poduszce na sofę , zjazd po poduszce nachylonej do podłoża. Stacja II - przejście po równoważni-sznurku . Dziecko przechodzi po sznurku stopa za stopą, ręce w bok, zeskok do przysiadu A teraz zapraszam was do troszeczkę innych zabaw , mam nadzieje , że te zabawy równięż Wam się spodobają .




Zabawa w chowanego:
prowadzący kładzie maskotki, figurki zwierząt w różne miejsca. Dziecko szuka i określa ich położenie, np. kotek jest za krzesłem, piesek jest pod książką, krowa na półce itp. szukanie zwierząt ukrytych na obrazku, określanie położenia (na, pod, za, obok, itp.)


Zabawa rytmiczno - ruchowa: Kaczki dziecko idzie po okręgu i odpowiednio do słów, przystając przy tym, macha rękami i tupie nogą (w podanym rytmie).

Jak to miło być kaczuszką,
machać sobie prawą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie,
prawą nóżką tupać sobie.
Tup - tup - tup
Tup tup - tup
Tup - tup tup - tup, itp.
Idzie kaczka nieboraczka,
śmiesznie człapie w luźnych laczkach.
Za tą kaczką druga kaczka,
idzie kaczek cała paczka.
Jak to miło być kaczuszką,
machać sobie lewą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie,
lewą nóżką tupać sobie.
Tup - tup - tup
Tup tup - tup
Tup - tup tup - tup, itp.

 

Zdjecia

Odwiedziny świnki morskiej

Świnka morska była gościem w naszej grupie, dzieci mogły ją zobaczyć z bliska , dotknąć ,pobawić się z nią i poznać jej menu .

   

Numizmatyka-projekt edukacyjny, kolejne spotkanie ,kończące ten program.

   

Muzyka jest wszędzie

W tym marcu Smerfy wkroczyły w świat dźwięków. Okazało się ,że muzyka jest wszędzie- towarzyszy nam na co dzień – i od święta. Przedszkolaki wysłuchały koncertu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, rozpoznawały dźwięki otaczającego nas świata .Zaznajomiły się z pojęciami: orkiestra, batuta, dyrygent, Filharmonia .Tańczyły, śpiewały, grały na instrumentach perkusyjnych .Dowiedziały się również ,że muzykę można zapisać- służy do tego pięciolinia ,nuty i klucz wiolinowy. Każde dziecko wykonało swoją nutkę.

 

Uwaga! Ważne!

Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!

Aby poprawić komunikację między nami, aby przestała być jednostronna założyliśmy maile grupowe.
Bardzo prosimy, abyście przesyłali do nas zdjęcia lub krótkie filmy z tego, co robicie w domu, jak wykorzystujecie proponowane przez nas aktywności. Może chcecie nam coś przekazać, opowiedzieć, co u Was słychać. Jeśli któreś zadania proponowane przez nas były za trudne do realizacji, to też chciałybyśmy to wiedzieć.

Pozdrawiamy gorąco
Nauczycielki grupy 4

E- mail grupy:
smerfy2020ps40@wp.pl

Zabawy na piątek

Wzory do układania patyczków: ciekawe pomysły na zabawy.

Patyczkowe układanki rozwijają motorykę małą, wyobraźnię i logiczne myślenie.

   

Przykłady tangramów

Tangram to chińska łamigłówka (układanka), znana od ok 1000 lat. Składa się z siedmiu elementów w postaci figur geometrycznych (tan), powstałych przez rozcięcie kwadratu. Są nimi:

2 jednakowe duże trójkąty prostokątne

,1 średni trójkąt prostokątny,

2 jednakowe małe trójkąty prostokątne,

1 mały kwadrat,

1 mały równoległobok  .Zapraszam do układania .Miłej zabawy.

Figury geometryczne płaskie

Dziś kolorujemy figury geometryczne. Choć pokazujemy je dzieciom od wczesnego dzieciństwa w otaczającym nas świecie, nadszedł czas na utrwalenie wiadomości. Kolorowanki świetnie się do tego nadają, więc zapraszam do wspólnej zabawy i nauki.

Pokoloruj figury  geometryczne które znasz.

   

Propozycja na czwartek

Propozycje  na czwartek

   Witajcie Drogie Smerfy  wiecie że już przyszła do  nas Pani Wiosna. Na pewno bardzo się z tego cieszycie.

Posłuchajcie bardzo uważnie tego  wierszyka :

Wiosna– wiersz Joanny Myślińskiej , można nauczyć się na pamięć

Wiosna słodko uśmiechnięta,

Obudziła juz zwierzęta,

Ptakom gniazda zbudowała

I potomstwo też im dała.

Potem wiosna  nasza miła

Ziemię całą ożywiła,

Kwiatom kwitnąć rozkazała

I roślinom zieleń dała. Wreszcie chmurki przegoniła

 I słoneczko uwolniła,

Które świat ogrzewa mocno,

Gdy powietrze pachnie wiosną.

Odpowiedzcie na pytania;

-O kim mówi wierszyk?

-Jak wyglądałą Wiosna?

-Co zrobiła wiosna?

-Co pachnie wiosną ?

Teraz  poćwiczymy

Żabki- Przykucamy , nogi szeroko rozstawione, ręce trzymamy pomiędzy nogami opierając o podłogę .Naśladujemy skoki żabek.

Bocian-Dziecko chodzi po pokoju  wysoko unosząc kolana.

Bociany i żabki - Wybieramy bociana, pozostałe osoby to żabki. Bocian stoi z boku , a żabki wesoło skaczą. Na hasło”- idzie bocian”- bocian chodząc podnosi  wysokonogi  , a żabki uciekają i chowają się koło krzesełek, stolika itp  Na hasło” bocian  odleciał”- bocian wymachuje rękami i odchodzi w wyznaczone miejsce, żabki wesołę cieszą się i skaczą.

Dzisiaj  Chcę Wam zaproponować   zabawy badawcze.

BURZA W SŁOIKU:Składniki:-słoik-woda ¾ naczynia-olej trzy łyżki-barwniki spożywcze-malutka miseczka

Wykonanie:Do słoika wlewamy ¾ objętości wody, odstawiamy na bok. W małej miseczce umieszczamy olej, wkraplamy kolorowe barwniki i delikatnie mieszamy. Powstałą mieszaninę ostrożnie wlewamy do słoika z wodą, i obserwujemy efekt. Krople barwnika przebijające się przez olej będą tworzyły przeróżne kombinacje przypominające pioruny.

TĘCZOWY TALERZ

Składniki:-kolorowe, glazurowane cukierki-woda-biały płaski talerz

Wykonanie:Na talerzu w zagłębieniach układamy w okręgu kolorowe cukierki. Kolory układamy naprzemiennie, gdy już ułożymy cukierki, na talerz delikatnie wlewamy wodę tak, by cały talerz, włącznie z cukierkami pokryty był jej cienką warstwą. Obserwujemy tęczę, która pojawia się na talerzu.

Krople deszczowe-To jest świetna zabawa ,  która jest  ćwiczeniem oddechowym .Wystarczy słomka, woreczek foliowy i ścinki papieru. Aby zadziałała, trzeba naprawdę bardzo mocno dmuchać  Materiały i przybory:⦁ woreczek foliowy⦁ słomka⦁ gumka recepturka⦁ nożyczki⦁ gładka, niebieska bibułka lub papier⦁ niebieski marker 1. Na woreczku rysujemy kształt parasolki

.2. Bibułkę lub papier rwiemy na drobne skrawki i wrzucamy do woreczka. Bibułkę lub papier rwiemy na drobne skrawki i wrzucamy do woreczka.

3. Koniec woreczka zabezpieczamy gumką recepturką- nie ściskamy zbyt mocno, bo trzeba tam jeszcze wsunąć rurkę.

4. U góry woreczka foliowego robimy nożyczkami niewielkie nacięcie- tak, aby w czasie dmuchania nadmiar powietrza znajdował bezpieczne ujście.

 I zabaweczka jest gotowa! Dmuchamy a skrawki niebieskiego papieru wirują niczym krople deszczu!

Propozycje na 23-25.03.2020

Propozycje na poniedziałek

Skoki przez drabinkę Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na podłodze na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

Pierścień Saturna Wykonaj je, wycinając zewnętrzną część papierowych talerzyków i owijając je folią aluminiową. By zrobić Saturna, puszkę po kawie owiń folią, na wierzchu połóż niewielką piłkę. Piłka stanie się Saturnem bez pierścieni. Dziecko kolejno rzuca swoje pierścienie tak, by trafić ich środkiem w piłkę. Każdy, komu się to uda, zdobywa jeden punkt. Wygrywa ten, kto pierwszy zdobędzie 10 punktów.

Butelka pełna czasowników do pustej butelki wrzucić karteczki z różnymi czasownikami (np. skakać, śpiewać, tańczyć). Poprosić dziecko o losowanie po jednym, mama czyta na głos i wspólne wykonujecie daną czynność.

Propozycje na wtorek

Zabawa plastyczna:

 Wszędzie widzę kółka.Do zabawy potrzebny jest dziurkacz, klej, blok i kolorowe kartki. Oto jak się bawić:

⦁ dziecko wycina kółka, którymi wykleja biały papier. Im więcej kolorów i elementów, tym lepiej;

⦁ jeśli nie macie dziurkacza, możecie wykorzystać plastelinę i z niej formować kuleczki.

Widok za oknem, ulubione zwierzę, pani nauczycielka, wymarzona podróż, przyszły zawód – temat obrazka ogranicza tylko wyobraźnia.

Mały architekt:

Kreatywne zabawy dla dzieci obejmują także takie pomysły. Wydrukować kilka obrazków wspólnie z komputera z np. Pałacem Kultury, Wieżą Eiffla itp., rozłożyć makaron spaghetti (surowy), pianki takie do jedzenia albo plastelinę i próbować budować te konstrukcje razem (łącząc kawałki makaronu z piankami). Pianki- jeśli dziecko może je jeść, bo dzieci lubią podjadać w czasie tej zabawy, a jeśli nie uznajecie zabawy jedzeniem, to zamiast makaronu mogą być patyczki do uszu albo zwykłe patyki.

Zabawa na spostrzegawczość:

Do plastikowej butelki wrzucić kilka mini przedmiotów/zabawek i wypełnić ją tak do 5/6 ryżem. Zadaniem dziecka będzie potrząsanie butelką i odszukanie wszystkich przedmiotów. Butelkę należy szczelnie zakręcić.Propozycje na środęBuzia jako pędzelek:Ostrzegam – może być dość brudno po zabawie. Zabawa dla dziecka  przy stoliku, na kartce papieru wycisnąć po kilka kropel różnych farbek do malowania. Nie potrzebujemy pędzelków, a słomek – zadaniem jest tak mocne dmuchanie w słomkę aby rozwiać farbkę (wychodzą takie mini fajerwerki).

Propozycje na środę

Buzia jako pędzelek:

Ostrzegam – może być dość brudno po zabawie. Zabawa dla dziecka przy stoliku, na kartce papieru wycisnąć po kilka kropel różnych farbek do malowania. Nie potrzebujemy pędzelków, a słomek – zadaniem jest tak mocne dmuchanie w słomkę aby rozwiać farbkę (wychodzą takie mini fajerwerki).

Tęcza na talerzu:

Do talerzyka na zupę nalać mleka, na to kilka kropel obok siebie barwnika jadalnego w płynie, a na to przyłożyć patyczek do uszu, który został namoczony w płynie do mycia naczyń. Obserwować co się wydarzy, rozmawiać o kolorach.

Kolorowy kwiatek

Propozycje na piątek

Dzisiaj propozycja nauki wierszyka ; Mycie rączek to podstawa ale i niezła zabawa. Odkręć wodę weź mydełko dla zarazków to piekiełko. Namydl ręce swe porządnie I wyszoruj je swobodnie. Teraz tylko opłucz łapki I je wytrzyj w ręcznik gładki. Po dwóch minutach w łazience Całkiem czyste są już ręce

Zabawa słownikowa „Jaki?”, z wykorzystaniem piłki –wymienioną cechę należy połączyć z nazwą zwierzątka np.: łaciata...jest krowa, miękki, puszysty, mruczący, miły...kot, wierny, czujny, przyjacielski...pies, pracowity, silny...koń, mecząca, brodata...koza, grzebiąca, gdacząca...kura, gęgająca, pływająca.....gęś, puszysta, łagodna...owca.

Grafomotoryka

 

Propozycje na czwartek- Smerfy

   

Zabawa pantomimiczna „Przeciwieństwa” – dziecko siedzi na podłodze, na środku pokoju umieszczamy przesłonę, może być parawan lub kotara. Dziecko staje za nią i ukazuje się raz z jednej, raz z drugiej strony, przedstawiając przeciwstawne stany emocjonalne, np.: jestem wesoły – jestem smutny, jest mi zimno – jest mi gorąco, jestem zły – jestem zadowolony, jestem mały – jestem wielki, jestem słaby – jestem silny, jestem chory – jestem zdrowy, jestem zmęczony – jestem wyspany. Dziecko wyraża odpowiedni stan emocjonalny nie tylko mimiką, ale postawą całego ciała.

Indywidualna improwizacja ruchowa – naśladowanie różnych sytuacji i czynności jakie wykonują miś i laleczka: MIŚ – się spieszy, - wdrapuje się na drzewo w poszukiwaniu miodu, - je miód, - głaszcze się po brzuchu, - układa się do snu, - łowi ryby, LALECZKA – przegląda się w lustrze, - poprawia fryzurę, - wygładza sukienkę, - kłania się, - czesze się, - pokazuje nowe pantofelki.

Kropla deszczowa Zadanie dla dziecka- pomalować kroplę deszczową farba plakatową z użyciem patyczka higienicznego.

PROPOZYCJE NA CZWARTEK



 
Zapraszamy do wspólnego obejrzenia bajki muzycznej „Brzydki Kaczorek” bez wychodzenia z domu, na kanale Opery i Filharmonii Podlaskiej na YouTube już  dzisiaj (czwartek) o godz. 10:00! :) ,br> "Brzydki Kaczorek" ➡️ http://bit.ly/Brzydki_Kaczorek_Transmisja
W ostatnich dniach temat odosobnienia i często przymusowej kwarantanny nie znika z nagłówków artykułów i gazet. Zaczynamy dostrzegać również tych, o których często w pośpiechu dnia codziennego zapominamy. Samotność, wykluczenie – dotyka tak wielu z nas, również w „spokojnych” czasach. Właśnie w tym czasie zapraszamy na niezwykły spektakl „Brzydki Kaczorek”, który dotyka problemu odmienności i związanej z nią samotności, ukazuje brak tolerancji zakorzeniony zarówno w języku, jak i w sposobie myślenia, ucząc, że „inny” nie znaczy gorszy. Bajka to także interaktywne widowisko uczące śpiewać, słuchać muzyki i dobrze się bawić. I choć rzecz dzieje się na Podlasiu – z powodzeniem może rozgrywać się w jakimkolwiek zakątku świata… bo skądkolwiek pochodzimy, jakimkolwiek językiem mówimy, zawsze okaże się, że są w nim słowa oznaczające: tolerancję, akceptację, szacunek dla inności, przyjaźń i miłość. Znaczenie tych słów pięknie opowie „Brzydki Kaczorek”, tłumacząc że nieważne jest to jak wyglądamy, czy skąd pochodzimy, ale to, co każdy z nas ma w sercu.

,,GDZIE JEST GOŚCIU?”- zabawy twórcze dzieci

,,KRĘGLOND''- takie imię nadały dzieci postaci którą stworzyły według instrukcji z różnorodnych materiałów: rolki po papierze, ręcznikach, folia aluminiowa, sznurek, druciki kreatywne, patyczki do lodów, guziki, gąbka, zmywaki gąbczaste, papierki po cukierkach. Wcześniej miały do wykonania różne zadania: instrumentację utworu dla..., jedzenie dla...,niesiemy go...,niezwykła gimnastyka dla.... Zastosowane niecodzienne pomoce wyzwoliły w dzieciach wyobraźnię , twórcze postawy i kreatywne myślenie przy poszukiwaniu różnorodnych rozwiązań,. Każdy pomysł był dobry, ciekawy, niepowtarzalny

,,MUZEUM PO RAZ KOLEJNY”

Po raz kolejny wybraliśmy się do Muzeum Podlaskiego. Poznaliśmy nowe słowa: sztaluga, paleta... Dowiedzieliśmy się jak należy używać sprzęt malarski, do czego służą malarzowi różne rodzaje pędzli, na czym można malować obrazy oraz strój i wyposażenie malarza. Dzieci dowiedziały się, co to jest a potem malowały: martwą naturę, portret, pejzaż. Swoje dzieła zawiesiły w przedszkolu  

SPOTKANIE Z PSEM „Rockim”

 "Wy nie wiecie, a ja wiem, jak rozmawiać trzeba z psem..." Tak śpiewał Adaś z Akademii Pana Kleksa. W tym tygodniu  poznajemy zwierzęta żyjące  w naszych domach; kotki, króliczki, papużki, chomiki, pieski ,świnki morskie.  Dzisiaj gościem w naszej grupie był  piesek Izy – Rocki.W czasie tego spotkania dzieci uczyły się prawidłowych zachowań w kontakcie ze zwierzęciem . Teraz my też wiemy jak należy rozmawiać z psem, jak się przy nim zachowywać, jak go karmić i pielęgnować. Tego typu spotkanie pozwoliło  dzieciom na poszerzenie wiedzy o świecie zwierząt, rozwija, empatię i poczucie odpowiedzialności. Zajęcie to  dało wiele radości, było pouczające i  relaksujące, ponieważ  rytmiczne głaskanie psa i słuchanie bicia jego serca  pozytywnie wpływa na samopoczucie dzieci w wieku przedszkolnym.

Numizmatyka dla Smyka

Dzisiaj gościliśmy  pana Jacka który wprowadził dzieci  w świat  -monet”. Spotkanie było bardzo interesujące ,dzieci z uwagą słuchały . Poznały historię środków płatniczych  tzw „płacideł” ,które obowiązywały dawniej .Były to kamienie RAI, muszelki  KAURI, drzewo życzeń, klipa. Zrozumiały znaczenie słowa” słono zapłacić .Mogły obejrzeć, dotknąć  pierwsze płacidła z Grecji” delfiny” , które się dzieciom bardzo spodobały. Następnie  obejrzały film „Mennica”. Każde dziecko otrzymało  prawdziwą  monetę .Na zakończenie spotkania , każdy mógł zrobić  projekt  swojej monety .Dzieci z wielkim zapałem wykonały  projekty  monet .Wszystkie były bardzo ciekawe.
 

,,Montaż słowno- muzyczny z okazji Dnia BABCI i DZIADKA”

Spotkanie z Dziadkami I Babciami było bardzo ważny wydarzeniem  dla dzieci. Mogły pokazać czego nauczyły się w przedszkolu, jak potrafią śpiewać, recytować wiersze, odgrywać różne role. Pojawiły się  łzy wzruszenia w oczach Dziadków podczas oglądania występów swoich najdroższych wnucząt. Dzieci na koniec wręczyły swoim ukochanym Dziadkom własnoręcznie przygotowane podarunki: kwiaty w wazoniku i laurkę - koszulę z krawatem. Słodki poczęstunek i pamiątkowe zdjęcia zakończyły to miłe spotkanie .Do zobaczenia za rok.
 

„Dzieciaki mleczaki”

Dzieci dowiedziały się, co jeść żeby zdrowe zęby mieć. Ile codziennie należy pic mleka: co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie. Można je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i częściowo serem. Potem była degustacja mleka, jogurtów, serów. Na koniec dzieci same tworzyły własne jogurty według swoich upodobań smakowych z dodatkiem: rodzynek, orzechów, płatków, bananów, ananasów. Zajęcie było bardzo smakowite mniam, mniam...
 

Teatrzyk ,,Śpiąca królewna’’

Teatrzyk kukiełkowy ,,Śpiąca królewna’’ obejrzały również zaproszone dzieci z sąsiedniej grupy ,,Sówki”. Dowiedziały się o znaczeniu wrzeciona dla losów królewny i całego królestwa. Samodzielnie wykonane przez nauczycielkę kukiełki z wykorzystaniem drewnianych łyżek i bajkowa scenografia  uatrakcyjniły spektakl .

Jasełka

Dzieci długo przygotowywały się do tej niezwykłej uroczystości: uczyły się wierszy, kolęd i pastorałek. Jasełka  pozwoliły dzieciom na przeżycie narodzin dzieciątka Jezus w niecodziennej i uroczystej atmosferze razem z najbliższymi osobami: rodzicami, rodzeństwem…
 

Misja Robotyka

Dzieci wykazują duże zainteresowanie komputerami. Dlatego warto nauczyć je, jak mądrze z nich korzystać. Nauka robotyki i programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych dzieciom. Najszybciej i najskuteczniej uczymy się poprzez to co kochamy - a dzieci uwielbiają Minecrafta i klocki LEGO, co potwierdzają zdjęcia. Wykonane samodzielnie pojazdy i ściganie się nimi dostarczyły wielu pozytywnych wrażeń.
 

Rodzice bardzo aktywnie włączają się w akcję „ Cała Polska czyta dzieciom”

Mama Juli czyta dzieciom ciekawą książkę. Mama Antka zainteresowała dzieci książkami z literatury dziecięcej. Dzisiaj gościem była mama Leny z interesującą pozycją książkową.

Zajęcia z „Tańca regionalnego’.

Na zajęciach z panią rytmiczką ;Smerfy” uczą się tańczyć „ Koziorajkę” .

Ciekawe figury geometryczne.

Dzieci układają z kolorowych figur geometrycznych ciekawe kompozycje.

Poznajemy zawody rodziców.

Mama Antka przybyła do naszej sali aby opowiedzieć dzieciom o swojej pracy. Akcesoria z którymi przyszła wzbudziły zachwyt nie tylko u dziewczynek , ale również i u chłopców .Wszyscy z wielkim zainteresowaniem oglądali i zakładali korale, bransoletki oraz markowe zegarki. Spotkanie z mama Antka było bardzo ciekawe i udane.

ZAJĘCIA RUCHOWE

„Raz , dwa , trzy –ćwicz i Ty’- tak wyglądają zajęcia ruchowe  Smerfów.

SAŁATKA OWOCOWA

Jesień to czas zbiorów z sadu i  ogrodu. Na różnorodnych zajęciach dzieci  poznawały różne owoce, warzywa . Dzisiaj robiliśmy sałatkę, okazało się, krojenie  owoców to trudna sprawa Po zakończonej pracy , delektowały się ich wspaniałym smakiem . Apetyty dopisywały , co widać na załączonych zdjęciach. niektórzy prosili o dokładki

PRACA PLASTYCZNA

Twórczość plastyczna jest jedną z najważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Jest źródłem dobrej zabawy, radości, podstawową formą uczenia się oraz zdobywania, wiedzy o otaczającej go rzeczywistości. Na zakończenie zajęć o darach jesieni, dzieci wykonały piękne prace plastyczne –jabłka malowane farbami plakatowymi.

URODZINY W SMERFACH

Z niecierpliwością dzieci oczekują urodzin  kolegów i koleżanek z grupy. Dzisiaj  5 urodziny  obchodził Robert. Wszyscy odśpiewali sto lat, złożyli piękne życzenia , a Robert poczęstował słodyczami.