Tygryski

Oddział V 5-6 – latki
Godziny pracy oddziału: 7.00 – 16.00
Rok szkolny 2020/2021
Prowadzą nauczycielki: p. Bożena, p. Agata
Pomoc techniczna: p. Katarzyna

Co u nas słychać

Religia katolicka

Zapraszam do zajęć

https://view.genial.ly/6077117e159cdf0dac4615d3/interactive-image-interactive-image

PRACE KINGI

       

POZDROWIENIA OD KUBUSIA



Konewka jak się patrzy !

PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK 15 KWIETNIA


1.„NARZĘDZIA OGRODNICZE” – ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK.
 
W domu czasem jest potrzebna – Metalowa albo z drewna. Po niej strażak też się wspina, A odpowiedź to… (drabina) 

W ogrodzie są używane – Metalowe albo drewniane, Szybko sprzątniesz nimi liście. Pewnie wszyscy odgadliście. (grabie) 

Ma ostrze i trzonek, Skopiesz nim zagonek. (łopata/szpadel) Co to za gad tak się wije? A jak się wody napije i stanie się pękaty podlewa drzewa i kwiaty? (wąż ogrodowy)

Nie ma kół czterech ani nawet dwóch. Ma tylko jedno na przedzie. Lecz gdy za rączki mocno trzymasz, nawet z ciężarem pojedzie. (taczka)

Na patyku zębów rządek, znają je na pewno dzieci. Służą do równania grządek i do wysprzątania śmieci. (grabie)

Ma to narzędzie dość długi trzonek, by móc wygodnie kopać zagonek, blachę stalową płaską i gładką, żeby je wbijać w piach było łatwo. (łopata/szpadel)

Gdy żywopłot przystrzyc trzeba, suchą gałąź wyciąć z drzewa, wtedy nam potrzebne będzie nożycowe to narzędzie. (sekator)

Leci z niej woda przez sito blaszane. Jaka to wygoda już kwiatki podlane! (konewka)
   
2.„WIOSNA W OGRÓDKU” – SŁUCHANIE PIOSENKI W WYKONANIU FASOLEK.

https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag
   
3.„Cebuluś”-  wypowiedzi dz. na podst. opowiadania  A. Bober (na podstawie bajki Daniela R. Pagana)

W pewnym ogródku mieszkała malutka cebulka, która kochała swój domek i nie chciała go opuszczać. Cebuluś, bo tak miała na imię cebulka, był cichy i bardzo nieśmiały. Bał się wszystkiego co nowe i nieznane, dlatego nigdy nie wychodził ze swojego domku.

   
 
Wraz z nim, podziemne pokoje zamieszkiwał pająk Piotr i gąsienica Gabrysia. Przyjaciele całe dnie spędzali w podziemnych korytarzach, grając w domino i zajadając swoje ulubione przekąski. Przyjaciele bawili się ze sobą tak długo, póki nie ogarnął ich sen. Wtedy Cebuluś, Piotr i Gabrysia mówili sobie "dobranoc" i zasypiali w swoich wygodnych łóżeczkach.
 



Gdy wzeszło słonko, Cebuluś obudził się zaskoczony, bo przed jego oczyma tańczył złoty balon.- Dzień dobry- powiedział pająk Piotr - Zrobiłem tego balona, by móc poszybować nim wysoko do nieba. Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorósł, wyszedł z naszego podziemia i poznał jego piękno.- Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na swoim balonie. Ja jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i kocham.
 


Nie czekając ani chwili, pająk Piotr poszybował wysoko ponad ziemię. A Cebuluś zmartwiony, został w swoim pokoju i czekał na przybycie Gabrysi. Gdy wieczorem Gabrysia pojawiła się w podziemnym korytarzu, Cebuluś od razu zaprosił ją do gry w szachy, by nie myśleć o utraconym przyjacielu. Po godzinach wspaniałej zabawy, Cebuluś i Gabrysia poszli spać...tym razem tylko w dwójkę, bez Piotra.

W środku nocy, Cebulusia obudził jasny blask księżyca, który wkradł się do pokoju przez okienko w ziemi. Z przerażeniem Cebuluś zauważył, że z sufitu zwisa błyszczący kokon.



Po chwili kokon zaczął pękać z jego wnętrza wyszedł cudowny, niebieski motylek. To była Gabrysia, która z gąsienicy przemieniła się w motyla.- Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorosła, wyszła z naszego podziemia i poznała jego piękno - powiedziała Gabrysia unosząc się ponad trawą, przykrywającą dach Cebulkowego domku.- Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na niebieskich skrzydłach. Ja jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i kocham.



Kiedy Gabrysia pofrunęła, wysoko ponad chmurami, Cebuluś został w swoim domku sam. Gdy nastał ranek, cebulka chciała się pobawić, tak jak to wcześniej robiła z przyjaciółmi, ale zabawa w pojedynkę nie była taka fajna. Przypomniał sobie wspólnie spędzone chwile i zatęsknił za Piotrem i Gabrysią.- Świat jest taki duży- pomyślał Cebuluś- najwyższa pora abym i ja dorósł, wyszedł z tego podziemia i poznał jego piękno. Nie czekając ani chwili, cebulka chwyciła kubek, napełniła go wodą i zaczęła ochoczo pić. Kubek za kubkiem, szklanka za szklanką, Cebuluś nawadniał swoje ciało. Gdy promyki słońca dostały się do pokoju i zaczęły ogrzewać Cebulusia, ten poczuł, że zaczyna rosnąć.


 
Korzenie złapały się kurczowo podłogi domku, a główka wystrzeliła ponad jego dach. Z łodygi zaczęły wyrastać zielone liście, a ponad nimi pojawił się fioletowy kwiat. I tak oto Cebuluś wyrósł na pięknego krokusa.
 


Na powitanie Cebulusiowi Krokusowi, przybili jego dawni przyjaciele, pająk Piotr i Gabrysia- motyl. - Jesteśmy tacy szczęśliwi, że postanowiłeś wyjść z ukrycia i cieszyć się życiem. Zobacz, jaki świat jest piękny. A ty jesteś teraz jego częścią. Krokus rozejrzał się dookoła i pokiwał fioletową główką. Był z siebie dumny, że zaryzykował i dzięki temu, mógł teraz cieszyć się pełnią życia.
 
 

4. „WIOSNA W MOIM OGRÓDKU” – MALOWANIE FARBAMI PLAKATOWYMI NA DUŻYM FORMACIE.  

5.„JAK ZBUDOWANY JEST KWIAT” – ZAB. DYDAKTYCZNA

Wydrukuj żółtego tulipana oraz napisy.
 
                                                  

Przyjrzyj się dokładnie żółtemu tulipanowi i spróbuj nazwać poszczególne części rośliny. Wytnij napisy i dopasuj do obrazka. Na końcu sprawdź zadanie porównując z czerwonym tulipanem.
 


Powtórz jeszcze raz z jakich części zbudowany jest tulipan.

5.„CEBULKA” – SADZENIE CEBULI.

 

A teraz przyjrzyjcie się jak rośnie cebula.  Podręcznik cz.3 s. 49 .
Jestem ciekawa czy pamiętacie co potrzebne jest aby wyrosło nam coś w ogrodzie . Powiedzcie to teraz rodzicom ..................... ( nasionko, ziemia, słońce, woda). Na górze widzimy jak cebulka rośnie od małego ziarenka posadzonego do ziemi . Potem wyrasta mała łodyżka która staje się szczypiorkiem . Szczypiorek rośnie do góry a pod ziemią zaczyna tworzyć się  co?....... Tak mała cebulka. Cebulka pod ziemią wypuszcza co? ................ Korzonki. Najpierw są ..................(małe)  potem coraz ..............(większe).  Szczypiorek  trzeba  podlewać, słońce musi go ogrzewać by na końcu wyrosła piękna duża cebula.

Cebulę można hodować w ogrodzie, ale również  gdzie ?     ............  (w doniczce z ziemią a nawet w słoiku z wodą). Trzeba tylko pilnować, żeby miała dostatecznie dużo wody i ciepła. A gdy będziemy o nią dbali to wyrośnie nam  piękny zielony szczypiorek.
A teraz zadanie. Poproś mamę o jedną albo dwie cebule. Jedną możesz wsadzić do doniczki z ziemią. Jeśli nie masz doniczki to,     może być pojemnik po jogurcie. A drugą do słoika z wodą, tylko pamiętaj aby cebulka cała się nie utopiła w wodzie. Część musi wystawać nad słoikiem. Teraz wystarczy tylko dbać o wodę.

PROPOZYCJE ZABAW NA ŚRODĘ 14 KWIETNIA


1.„CO JEST POTRZEBNE OGRODNIKOWI DO PRACY” – KALAMBURY

Rodzic pokazuje czynności wykonywane w ogrodzie ( ruchem, gestem, mimiką), dziecko odgaduje jaka to czynność i jakie narzędzie ogrodnicze może być wykorzystywane, potem zmiana dziecko pokazuje , rodzic odgaduje.
 
2.„NARZĘDZIA OGRODNICZE” – ROZMOWA POŁĄCZONA Z DZIAŁANIEM

Dziecko nazywa poszczególne narzędzia , podpisuje je  za pomocą ruchomego alfabetu - wzbogacanie słownika w nowe wyrazy

 

 
3.„KONEWKA” – PRACA PRZESTRZENNA Z KUBECZKA I BRYSTOLU.

Do wykonania konewki potrzebne będą: kubeczek po jogurcie lub jakiekolwiek opakowanie jednorazowe, kolorowy papier, farby, pędzle, nożyczki, klej
Na początku malujemy kubeczek na dowolny kolor. Farba powinna być gęsta, aby pokryła kubek.

  



Potem przygotowujemy rączkę oraz dzióbek do podlewania i czekamy aż farba wyschnie. Do suchego kubeczka przyklejamy rączkę i dzióbek. Na końcu można naszą konewkę ozdobić według własnego pomysłu.

4.ZAB. RUCH Z EL. SKŁONU „KOPIEMY GRZĄDKI

Rodzic włącza piosenkę lub dowolna muzykę (dosyć szybką) – dziecko porusza się zgodnie ze słyszanym rytmem. Pauza w muzyce dzieci naśladują kopanie grządek.

5.„CIEKAWOSTKI O NARZĘDZIACH” – WYPOWIEDZI NA PODST. OBRAZKÓW .

 
       

6.ZABAWY NA DYWANIE WEDŁUG WŁASNYCH POMYSŁÓW – można np. założyć swój własny ogródek wykorzystując plastikowe klocki, owoce, itp.

7.DO WYKONANIA W WOLNEJ CHWILI

Podręcznik cz. 3 s. 47 i 48

 

PROPOZYCJE ZABAW NA WTOREK 13 KWIETNIA


1.”Dobieramy wyrazy do pary” - zabawa słuchowa

Rodzic mówi trzy wyrazy z których dwa muszą zaczynać się  takimi samymi sylabami, trzeci może być inny. Dziecko musi najpierw podzielić je na sylaby a potem  wybiera wyrazy zaczynające się na tą samą sylabę. Np.

Mama – dama-  makaron
Tata – tabletka  - traktor
Dom – dywan – dym
Kogut – kura – kot
Zupa – zebra – zegar
Kino- kluska- kiwi
Sanie – siano – sadzawka
Dywan – drzewo – dynia
 

2.„Co robi ogrodnik” – opowiadanie na podst. ilustracji.

Popatrz uważnie.
 

 
 
Opowiedz co widzisz na obrazku,  jakie czynności musi wykonać ogrodnik aby w ogrodzie urosły rośliny?
Naśladuj  poszczególne czynności ogrodnika wykonywane podczas pracy w ogrodzie
 


 
Co jeszcze jest potrzebne aby urosły rośliny?
 

3.„Ogrodniczka” – nauka piosenki

 


https://www.youtube.com/watch?v=KoAEIDEzG3Y 

 
Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.

Refren: Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.

Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki.
 
4.„Co z tego wyrośnie” – układanie historyjki obrazkowej wyciętej z wyprawki.

Wytnij z wyprawki historyjkę obrazkową  ułóż poprawnie na kartce, zaznacz obrazki odpowiednią cyfrą i opowiedz jej treść.
 
 

WITAMY MIŁOSZA

KANAPKA WYGLĄDA PRZEPYSZNIE.     CZEKAMY NA DALSZE RELACJE.

PROPOZYCJE ZABAW NA PONIEDZIAŁEK 12 KWIETNIA


1.”WĘDRÓWKI SKRZATA BORÓWKI – OGRÓD” – ĆWICZENIA SŁOWNIKOWE NA PODST. FILMU EDUKACYJNEGO.

Poproś rodziców o otwarcie strony

https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo
 
na której znajdziecie film o Skrzacie Borówce, który będzie poznawał co to jest ogród. Wybierz się razem z nim na wędrówkę. Otwórz szeroko oczy i patrz.
 
Jak wygląda ogród?
Jakie rośliny można znaleźć w ogrodzie?
Jakie zwierzęta mieszkają w ogrodzie?
Opowiedz o swoim ogrodzie, działce, o ogrodzie babci, cioci lub kogoś znajomego.
Możesz spróbować wykonać szpakówkę, taką samą jak na filmie.
 

2.„Ł JAK ŁAWKA”- SŁUCHANIE OPOWIADANIA M. STRĘKOWSKIEJ- ZAREMBY
 
Pewnego dnia Łatek  wybrał się na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się biały łabędź. „Temu to dopiero dobrze –pomyślał kotek. –Fale wożą go na swoim grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie”. –Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz –poprosił grzecznie kotek. Łabędź uniósł białą szyję. –Zmykaj stąd, łobuziaku! –syknął i odpłynął od brzegu.

  

Łatek był oburzony. –Wcale nie jesteś ładny! –zawołał. –Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem! –To łabędź, ...będź !, ...będź ! –odezwał się znajomy głos echa. –To Ł... Ł... Ł! –Ł? Nie znam takiej litery! –zawołał kotek. –Ale nic mi po niej –dodał. –Musi być głupia i niegrzeczna jak ten cały łabędź –rozżalił się. –Nie przesadzaj, lepiej popatrz na swoje łapki –odparło echo. –Dlaczego na łapki? Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je umyć. –Łapki, ...apki , ...apki ! –powtórzyło echo .–Czy są głupie albo niegrzeczne? –Ach! –kotek nagle zrozumiał. –Łapki są na Ł! To musi być wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki –chodzą, biegają, skaczą i robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie! Dziękuję ci, echo! –Nie ma za co... co! co!


 
Uradowany Łatek  pobiegł do domu. Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu. –Poznałem dzisiaj dziwną literkę –rozmyślał głośno. –Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie rzeczy zaczynają się na Ł. –Co ty powiesz? –zatrzeszczała ławka. –A ja to co? –Przepraszam –miauknął kotek. –Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz jeszcze inne wyrazy zaczynające się na tę literkę? –Oczywiście! –zatrzeszczała ławka i zaczęła tłumaczyć: –Gdyby nie Ł, siedziałbyś na -awce, biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi -zami.. Spójrz niedaleko rośnie piękny kolorowy kwiatek a obok niego sterczy tylko łodyga a pączek z płatkami leży na trawie.

Ojejej! Jak dużo wyrazów! Łatek  złapał się za łepek. –Bardzo dużo jak na ostatnią literkę alfabetu –dodał. –Ostatnią? W żadnym wypadku! –stwierdziła ławka. –To w takim razie jaka litera jest ostatnia? –Dowiesz się we właściwym czasie. A teraz powtórz: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł –skrzypnęła wesoło ławka. –A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł –powtórzył zmęczony kotek i ziewnął przeciągle. –To łatwe –dodał. –Tak, ale to jeszcze nie wszystko –odparła ławka. –Tyle literek nie wystarczy, aby budować z nich długie wyrazy i całe zdania. Czeka cię jeszcze wiele pracy, kotku.
   
Jakie nazwy na ł poznał Łatek?
Czy spodobała się mu ta literka?
Czy to była ostatnia literka alfabetu?
A na jaką głoskę  zaczyna się imię kotka?  Dzisiaj poznamy literkę …Ł na podst. wyrazu „łodyga”
Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem.
Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu łodyga.
Liczenie głosek w wyrazie łodyga.
Określenie spółgłoska i samogłosek za pomocą niebieskich i czerwonych cegiełek Liczenie samogłosek i spółgłosek w wyrazie „łodyga”.
Podawanie wyrazów z głoską ł: w nagłosie(Na początku wyrazu) (np. łopata, łuk, łyżka),
śródgłosie (w środku wyrazu) (np. gałka, koło, pałka),
wygłosie (na końcu wyrazu) (np. anioł, dół).
Prezentacja litery „ł” drukowanej małej i wielkiej.
Pokaz litery ł z alfabetu demonstracyjnego.
Demonstracja litery „ł” pisanej małej i wielkiej – porównanie jej z literą drukowaną.
Ułożenie wyrazu łodyga z literek (wyprawka)
Pokaz pisania litery ł, Ł bez liniatury – zwrócenie uwagi na kierunek pisania.
Omówienie miejsca zapisu litery ł małej i wielkiej w liniaturze.
Ćwiczenia ręki przygotowujące do pisania – zaciskanie pięści, prostowanie palców, naśladowanie gry na pianinie, klaskanie.
Ćwiczenia w pisaniu litery ł, Ł palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika
 
3.ĆWICZENIA Z BUTELKAMI – ZAJĘCIA RUCHOWE
 
A teraz trochę ruchu. Przygotuj kilka butelek i zaproś do zabawy mamę , tatę, rodzeństwo .
 
https://www.youtube.com/watch?v=OhhjWolQkj4
 
4.DO UZUPEŁNIENIA W WOLNEJ CHWILI

Podręcznik cz. 4 s. 2,3,4,5 . Nie zapomnijcie o dokładnym przeczytaniu tekstu pod obrazkiem.
 

UWAGA RODZICE


 

W DALSZYM CIĄGU CZEKAMY NA WIEŚCI OD WAS. MAMY NADZIEJĘ , ŻE NASZE PROPOZYCJE ZABAW SĄ PRZYDATNE I CHĘTNIE JE WYKONUJECIE. CZEKAMY NA  RELACJE I ZDJĘCIA.



Nasza poczta grupowa:        tygryski2020ps40@wp.pl

PROPOZYCJE ZABAW NA PIĄTEK 9 KWIETNIA


1.WIEJSKIE ZWIERZĘTA - rozwiązywanie zagadek
Poproś kogoś dorosłego aby ci przeczytał zagadki, a ty pomyśl i odpowiedz co to jest, a właściwie kto to jest?
   
Kiedy pędzę, galopuję,
powiew wiatru w nozdrzach czuję.
Jeśli cukru kostkę dasz,
miejsce na mym grzbiecie masz.
 
Czarne, białe i łaciate,
spotkasz je na łące latem,
nikt przed nimi nie ucieka,
dać Ci mogą dużo mleka.
 
Co to za damy żyją w chlewiku?
Grube, różowe, jest ich bez liku.
Małe oczka, krótkie ryjki mają
i zawsze chrum, chrum, chrumkają
 
Dość nerwowe jestem zwierzę,
jeśli na łące nie leżę.
Walczę z torreadorami,
a  ciosy zadaję rogami.
 
 
Nie na polu, nie pod miedzą,
lecz na hali trawkę jedzą.
Wełniane kubraczki mają,
wełnę na sweterki dają.
 
Dumny bardzo jest z ogona,
chociaż pawia nie pokona.
Nocuje zawsze w kurniku,
rankiem pieje "Kukuryku!".
 
Wytworny jest niebywale,
czerwone nosi korale.
Gdy na drodze mu ktoś stanie,
to usłyszysz ... gulgotanie.
 
Nie czuj przy niej żadnej trwogi,
choć kopyta ma i rogi.
Jej braciszka dobrze znasz,
to Matołek słynny nasz.
 
Siedzi na grzędzie w kurniku
i nie woła kukuryku.
O pisklęta swoje dba,
gdy dasz ziarno, jajo da.
 
Może być dzika, może też domowa.
Z jej miękkich piórek jest kołdra puchowa.

Mam nadzieję, że wszystkim się udało.

2.  Obejrzycie drugą cześć filmu "Zwierzęta na wsi"

https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3RCop_LQnST5Cfj8cR94USRuBwwNX0hl-ThNvtHVNxmKUmzP27AgJz2gw

Przypomnijcie  teraz gdzie mieszkają poszczególne zwierzęta i co z nich otrzymujemy.
Rodzic pyta : gdzie mieszka krowa, co nam daje? ,   gdzie mieszka owca, co nam daje?,  itd.

3. Słuchanie wiersza „Tylko nic nie mówcie krowie” Haliny Szayerowej

Nabiał - produkt smaczny, zdrowy
Dostajemy go od krowy
Tylko nic nie mówcie krowie
Jak się krowa o tym dowie,
to się jej przewróci w głowie
i gotowa narozrabiać
I przestanie nabiał dawać,
czyli: masło mleko sery
i śmietanę na desery!
No i jajka. Co ja baję?
Przecież jajka kura daje.
Tylko nic nie mówcie kurze!
Niech je daje jak najdłużej!
Bo jak o tym się rozgłosi...
to przestanie jajka znosić!

O jakim zwierzęciu był wiersz?
Co daje nam krowa?
Co to jest nabiał?



"Gdzie się ukryło mleko?" - dziecko wymienia produkty wykonane z mleka .

4. ZDROWA KANAPKA

Do wykonania kanapki potrzebne będą produkty, które znajdziecie w domu, w lodówce. Ale postarajcie się aby nie była to zwykła kanapka, którą zjadamy na co dzień, tylko wyjątkowa. Postarajcie się, aby znalazły się na niej produkty bardzo zdrowe.



5. Do uzupełnienia w  wolnej chwili
Podręcznik  cz 3  s. 72,73,74,75,76

     

PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK 8 KWIETNIA


1. ROZPOZNAJEMY ZWIERZĘTA MIESZKAJĄCE  W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE

Poproście rodziców o znalezienie strony :

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3wbfZHT-hzQRy__gbu7-WoKZ4-ZcWrqUmNiAHnCWAdDbIZ8B7wen11vXQ

Obejrzyjcie film "Zwierzęta na wsi".

A teraz wymieńcie wszystkie zwierzęta, które wystąpiły w filmie.
Zastanówcie się  czy zwierzęta mieszkające na wsi są pożyteczne i dlaczego? Co nam dają poszczególne zwierzęta?

2. ZASZYFROWANE WYRAZY

SZYFR-WYRAZY
 
Kliknij w napis a pokażą ci się zaszyfrowane wyrazy. Każdy obrazek to inna litera. Odczytaj szyfr, wpisz odpowiednie litery i narysuj obrazek.

3. Czas na rytmikę. Dźwięki wysokie i niskie w podskokach. 
Jak zwykle przygotujcie trochę miejsca, zaproście do zabawy domowników, otwórzcie stronę i zaczynamy.

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

4. OWIECZKA

Kartkę papieru złóż na połowę. Z jednej wytnij jak największe jajko - to będzie brzuch owieczki z drugiej połowy  -  mniejsze jajko - to będzie głowa .



Złóż następną kartkę najpierw na pół i jeszcze raz na pół. Przetnij po zgiętych liniach na cztery paski . Teraz potnij je na krótkie paseczki. Zrobisz z nich nogi oraz wełnę.



Każdy paseczek posmaruj klejem na koniuszku i zwiń w pierścień. Wszystkie przyklej po kolei,  gęsto na brzuch i kilka na głowę.



Wytnij uszy i zrób ogonek. Dorysuj oczy, buzię i nosek i zaznacz kopytka.



Tak przygotowaną owieczkę możesz nakleić na kartkę w innym kolorze albo, narysować dla niej tło: trawę, obłoki, czy kwietną łąkę.


Religia katolicka

Zapraszam do zajęć

https://view.genial.ly/5ea06a4e075c7c0dc0dfbb66/interactive-image-6-latki-temat-41

https://www.youtube.com/watch?v=QW3pmrLjbm0

PROPOZYCJE ZABAW NA ŚRODĘ 7 KWIETNIA


  1. 1."Na wiejskim podwórku"- rozmowa na podst. bajki terapeutycznej

Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się zagroda, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję.
Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem.
I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem… Pewnego dnia stało się coś strasznego. Do zagrody wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka.
Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko , daleko… ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami.
Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń… Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…

A teraz odpowiedz na pytania:
Gdzie mieszkały zwierzęta?
Jakie zwierzęta mieszkały w zagrodzie?
Jak zachowywały się zwierzęta?
Kto wkradł się do zagrody?
Jak zaczęły się zachowywać zwierzęta wobec siebie?
Kto pomógł zwierzętom?
Na jaki pomysł wpadła wróżka?
W co mogła zamienić się złość?
 
A teraz pomyśl – jak wygląda złość? Opisz jak ją sobie wyobrażasz……. Świetnie.
Jak można nazwać, określić przeciwieństwo złości?


 

  1. 2.Poproś rodziców o otwarcie strony

 

https://www.youtube.com/watch?v=G8Gv1sC3d3k
 

znajdziesz tam piosenkę o złości , twoim zadaniem jest pokazać w trakcie jej  trwania  jak wygląda „Złość”


 
 

  1. 3.Poznanie litery „Z” na podst. wyrazu „zagroda” .

 
 


Przyjrzyj się uważnie obrazkowi i opowiedz kto mieszka w wiejskiej zagrodzie. Wymień wszystkie zwierzęta. Może znasz jeszcze jakieś inne.
 
Na jaką głoskę zaczyna się wyraz złość?  A na jaką wyraz zagroda?
Dzisiaj poznajemy literę ‘Z” małą i wielką, pisaną i drukowaną. Porównaj je, czym się różnią?
Podział wyrazu zagroda na sylaby. Zaklaszcz tyle razy ile jest sylab.
Podział wyrazu zagroda na głoski. Ułóż tyle cegiełek lub narysuj tyle kropek ile jest głosek.
Podpisanie  wyrazu zagroda literami drukowanymi ( wykorzystaj literki z wyprawki)
Odczytanie .
Wyszukiwanie przedmiotów zaczynających się na głoskę "Z"
Wyszukiwanie wyrazów w których „Z” znajduje się w środku wyrazu i na końcu.

Z rozsypanki wyrazowej ułóż podpisy zwierząt: kura, owca, kogut, kot, krowa, pies, indyk, baran,


  1. 4.Ćwiczenia grafomotoryczne do wykonania w wolnej chwili.


Podręcznik cz. 4 s. 10,11,12,13


 

PROPOZYCJE ZABAW NA PIĄTEK 02 KWIETNIA


1”Opowiadanie o Wielkiej Nocy” 
Ten tydzień jest bardzo wyjątkowy w całym roku kalendarzowym. Nazwany jest Wielkim Tygodniem i poprzedza bardzo radosne Święta Zmartwychwstania Pańskiego.  A czy wiecie   na czyją cześć obchodzone jest to święto?  Jeżeli chcecie się dowiedzieć poproście rodziców o przeczytanie wam "Opowieści o Wielkiej Nocy"

https://drive.google.com/file/d/1HdGiexUAzsf_LnxDngXuq65Q9zpcWtR8/view  
 
2„Kłótnia wielkanocna” – słuchanie piosenki

Poproś rodziców aby włączyli ci stronkę z   piosenką. Słuchaj uważnie a podczas refrenu pokazuj ruchy które wykonują zwierzątka. https://www.youtube.com/watch?v=cAKlPIpTJTI
 
3„Co w koszyczku” – rozmowa kierowana na podst. prezentacji  -   znaczenie symboli

https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU
 
Wymień wszystkie produkty które umieszczamy w koszyczku wielkanocnym.
Może pamiętasz które z nich są związane z jakimś symbolem.

4Malujemy jajka.

Czy wiesz czym można pomalować jajka?  Spójrz na ilustrację i spróbuj odgadnąć czego można użyć aby otrzymać dany kolor. Może wypróbujesz na swoich pisankach. Zachęcamy  do wykonania pisanek według własnych pomysłów.


Religia katolicka

Zapraszam do zajęć https://view.genial.ly/5e9cb9d5b65e370dac864799/interactive-image-wielka-sobota-6-latki-temat-40

PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK 01.04 KWIETNIA


1"Dziesiąte kurczę"  - słuchanie bajki Stanisława Aleksandrzaka  - poznajemy liczbę 10 .
Przed czytaniem można dziecku wydrukować obrazki z jajkami i kurczakami i układać podczas czytania, ale można również korzystać z ilustracji zamieszczonej na stronie- patrz niżej.
Słuchajcie uważnie.

Rozmyślał Henio z siostrą Agatą, skąd wziąć kurczęta w kolorze kwiatów
co trzeba zrobić, żeby ród kurzy miał barwne piórka jak płatki róży.
Wiesz co braciszku? - rzekła Agata - na jajkach siedzi kurka czubata,
więc mi do głowy przyszła myśl nowa, by jajka kurze farbą malować.
A nieco później, ręczę ci słowem, będą kurczęta z nich kolorowe.

Wnet do pracy się zabrała , wszystkie jajka malowała.
Malowała razem z Heniem w barwne paski i desenie.
Pierwsze  - w zielone kwiatki,
drugie  - w paseczki gładkie,
trzecie - przybrała zygzakiem,
czwarte - czerwonym makiem,
piąte - zdobiła w kreski,
szóste - paskiem niebieskim,
siódme - miało sześć kropek,
ósme zaś - kółko złote,
dziewiąte - srebrem się  lśniło,
a dziesiątego nie było.
Bo pamiętajcie, jeśli kto nie wie,
że jajek było dziewięć.


 
Będą kolorowe kurki - cieszy się Agatka
-barwne niby kwiatki latem na rabatkach.
Pierwsze - jak łąka zielone,
drugie - w paski czerwone
trzecie - przybrane w zygzaki,
czwarte w czerwone maki,
piąte w kółeczka i kreski,
szóste z paskiem niebieskim,
siódme - mieć będzie sześć kropek,
ósme zaś  - kółko złote,
dziewiąte srebrne korale
a dziesiątego nie będzie wcale.
Bo pamiętajcie, jeśli kto nie wie, że kurcząt ma być dziewięć.

Wysiedziała dorodne kurczęta czubatka.
Patrzą zdziwieni Henio i Agatka
każde z nich barwne jajka pamięta
i ze zdumieniem patrzy na kurczęta....

pierwsze - żółte,
drugie -żółte
trzecie - żółte,
czwarte - żółte,
piąte - żółte,
szóste - żółte,
siódme - żółte,
ósme - żółte,
dziewiąte - żółte,

 


 
a dziesiąte?
Może ma piórka gładkie?
może kokardkę z kwiatkiem?
może ogonek w zygzaki?
może jest krasne jak maki?
może w kółka i kreski?
może a dziób niebieski?
może ma cztery nogi?
może pazury i rogi?
może ma chustkę na głowie?
może? .... lecz więcej nie powiem,
bo kto uważnie słuchał wie o tym doskonale,
że dziesiątego kurczęcia nie było wcale.

Ile było jajek ? Policz.
Ile było kurczaków ? Policz.
Czego było więcej  jajek czy  kurczaków?  Tak,  jest ich po  tyle samo. Ile ?    ....... Tak - dziewięć.
Czy pamiętasz jakim znakiem oznaczamy "równa się" ?  Oczywiście  "=" . Poszukaj wokół siebie teraz tyle samo zabawek  co było jajek. Jeżeli już je znalazłeś, przelicz jeszcze raz i upewnij się, że na pewno jest ich dziewięć.
Co się stanie kiedy do liczby 9 jajek  dodamy jeszcze jedno jajko, którego nie było ?
Będzie ich  oczywiście 10  .
Czy wiecie, w jaki sposób zapisujemy liczbę dziesięć ?  Tak .... "10 " . Przyjrzyjcie się jeszcze dokładnie i powiedzcie z jakich cyfr  się składa . ( 1 i 0)

A teraz spróbuj to sprawdzić  . Z jednej strony połóż 9 zabawek  a po drugiej 1 zabawkę . Policz ile będzie razem.
Weź kartkę i spróbuj to zapisać. Pamiętaj, że znak dodać wygląda  tak  "+"

9+1=10

Teraz połóż po jednej stronie 8 zabawek i policz ile trzeba dołożyć aby było 10

8+2 =10

A teraz połóż po jednej stronie 7 zabawek i policz ile trzeba dołożyć po drugiej stronie,  aby było 10.  Spróbuj to znowu zapisać.

7+ 3 =10

Połóż 6 zabawek i teraz policz ile trzeba dołożyć, żeby było 10. Zapisz.

6+4=10

Połóż 5 zabawek i policz ile trzeba teraz dołożyć aby było  10. Zapisz

5+5=10

Połóż 4 zabawki i policz ile trzeba dołożyć aby było 10. Zapisz

4+6=10

Połóż 3 zabawki i policz ile trzeba dołożyć aby było 10. Zapisz

3+7=10

Połóż 2 zabawki i policz ile trzeba dołożyć aby było 10. Zapisz

2+8=10

Połóż 1 zabawkę z jednej strony i dołóż tyle z drugiej aby wszystkich było 10. Zapisz

1+9=10

Mam nadzieję, że wszystkim się udało. A teraz wracamy do naszego wierszyka. Otwórz obrazek i powiedz, które jajko było w zielone kwiatki? (pierwsze)
A które jajko było w czerwone maki?  które miało sześć kropek?
A teraz po kolei opisz jak wyglądały jajka?
pierwsze było w zielone kwiatki, drugie ......, itd.

To jaką dzisiaj poznawaliśmy liczbę?   Oczywiście "10".
Spróbuj teraz napisać   10 w powietrzu według wzoru z książki. Jak już wam wychodzi w powietrzu to teraz możecie spróbować na czystej kartce bez kratek. Powodzenia.



  • 2 „Wielkanocna pisanka” - praca plastyczna


Najpierw narysuj duże jajko. Wytnij i zacznij ozdabiać je według własnego pomysłu. Możesz zrobić wycinankę, narysować szlaczki, wykleić wałeczkami plasteliny, wyciąć i nakleić obrazki z kolorowych gazet, pomalować. Musisz pamiętać aby pisanka była kolorowa i oczywiście bez białych plam.


 

  • 3 Gra dydaktyczna "CO SIĘ DZIEJE W KURNIKU?"

Opis gry





Potrzebne będą dwie plansze (poproś rodziców o wydrukowanie), kostka i fasolki, pionki, guziki lub inne małe elementy, którymi będzie można poruszać się po planszy ( 20 dla jednego dziecka). Teraz zaproś do gry kogoś z domowników i zaczynajcie.





Jeżeli nie masz drukarki taką grę można stworzyć własnoręcznie . Wystarczy narysować na kartce 5 jajek jedno nad drugim i w środku jajka postawić krzyżyk, czyli podzielić je na cztery części. Plansze można ozdobić według własnego pomysłu.

4 .    Dzisiaj gimnastyka trochę w innej formie. Jak zwykle przygotuj w pokoju trochę wolnego miejsca i zaproś do wspólnej zabawy domowników.   Otwórz stronę , zakręć kołem  i ćwicz razem z Misiem . Udanej zabawy.

https://wordwall.net/pl/resource/1116960/gimnastyka/gimnastyka-dla-misia

5. Do uzupełnienia w wolnej chwili podręcznik cz. 3 s. 46-47



PROPOZYCJE ZABAW NA ŚRODĘ 31 MARCA


1."WIELKANOCNA PISANKA" - UKŁADANIE Z KLOCKÓW
 
Poszukaj dużo miejsca na dywanie, bo dzisiaj masz za zadanie ułożyć największą pisankę wielkanocną. Do układania można wykorzystać klocki, samochodziki, karty,  puzzle, itp. Pamiętaj, że pisanka powinna być kolorowa i powinna zawierać wzorki w formie szlaczków. Udanej zabawy.

2. "WIELKIE SPRZĄTANIE" - prace użyteczno - porządkowe

Dzisiaj sprzątamy swój pokój, pomagamy mamusi, segregujemy zabawki, odkurzamy, wycieramy kurze.
 

3. W wolnej chwili do uzupełnienia podręcznik cz.3 s. 71


   

PROPOZYCJE ZABAW NA WTOREK 30 MARCA


  1. OPOWIADANIE ,,BAJECZKA WIELKANOCNA” A. GALICY

   

   
 


Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe kotki zaczęły wychylać się z pączków.


   


Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej.


   

 


Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.


 


Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.- Co to? Co to? – pytał Zajączek.- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.


 

 


I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem podskakują na łące.
Wielkanocne kotki, robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.
 
Kto obudził kotki na wierzbie?
Kogo jeszcze obudziło wiosenne słonko?
Dlaczego słońce ich obudziło?
Co kojarzy się wam ze Świętami Wielkanocnymi?
 
  1. ZWYCZAJE  WIELKANOCNE  .

Otwórz stronę           https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA
a dowiesz się,  jakie zwyczaje związane są od wielu lat ze Świętami Wielkanocnymi. Już wiesz ?  Co kojarzy się z Wielkanocą ?   Wymieńcie  wszystkie zwyczaje i porozmawiajcie z rodzicami na ich temat.
 
  1. ZAJĘCIA RUCHOWE

Pewnie się trochę nasiedzieliście , to teraz czas na trochę ruchu. Zaproś do wspólnych ćwiczeń mamę, tatę, siostrę lub brata. Przygotujcie trochę miejsca w pokoju i zaczynamy.  "Tuptaj starszaku" - Miłosz Konarski
https://www.youtube.com/watch?v=o62RCdAuJjo
 
  1. ZAJĄCZEK WIELKANOCNY

Potrzebny kolorowy papier, nożyczki, klej. Postępuj według instrukcji zamieszczonej na zdjęciach.


 


Wytnij cztery długie  paski i cztery trochę  krótsze.


 
   


Ułóż paski tak jak na zdjęciu i sklej je na środku, aby powstała gwiazdka .


 


W taki sam sposób sklej ramiona gwiazdki na górze . Musi powstać kulka. Tak samo sklej krótsze paski.


 


Obie kulki sklej razem



  


Doklej oczy, pyszczek z noskiem i zębami oraz uszy.


 

 


Zając gotowy. Jeżeli wam się spodobało możecie wykonać kilka zajączków w różnych kolorach.
 
  1. DO OBEJRZENIA I UZUPEŁNIENIA  W WOLNEJ CHWILI  

Podręcznik część 3  s.69, 70


 

PROPOZYCJE ZABAW NA PONIEDZIAŁEK 29 MARCA


CZEKAMY NA ŚWIĘTA WIELKANOCNE
1.NA DOBRY POCZĄTEK  piosenka : " PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE ". Uważnie posłuchajcie o czym opowiada. Jeśli nie zapamiętałeś posłuchaj jeszcze raz i jeszcze . Możesz nauczyć się jej na pamięć.


https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

2.   Teatrzyk na podst. utworu E.Szelburg Zarembiny "O GĘSIM JAJU, RAKU NIEBORAKU, KOGUCIE PIEJAKU, KACZCE KWACZCE, PSIE KRUCZKU I KOCIE MRUCZKU"
skopiuj link włącz bajkę


https://www.youtube.com/watch?v=6GHhf23i2o0

Mam nadzieję, że teatrzyk wam się podobał.

A teraz odpowiedzcie na pytanie:

Kto występował  w teatrzyku?

Jakie dźwięki wydobywało gęsie jaje?

Jakie dźwięki wydobywał rak Nieborak?

Następnie kogut Piejak, kaczka Kwaczka, Pies Kruczek, Kot Mruczek , gąsiorek ( dzieci powtarzają nazwy zwierząt oraz wydobywane dźwięki kilkakrotnie - zwracamy uwagę na dokładne wymawianie ).

Taki teatrzyk możesz wykonać samodzielnie.  Z plasteliny lub masy solnej ulepić figurki i bawić się do woli.  Jeżeli nie masz plasteliny ani masy, możesz sylwety narysować i wyciąć  samodzielnie, przecież potrafisz.

3. WPROWADZENIE LITERY  "J" JAK JAJKO
Podział wyrazu jajko na sylaby. Zaklaszcz tyle razy ile jest sylab.

Podział wyrazu jajko na głoski. Ułóż tyle cegiełek lub narysuj tyle kropek ile jest głosek. Określenie czy to samogłoska (cegiełka czerwona) czy spółgłoska (niebieska) . Zaznacz cegiełkami czy to samogłoska czy spółgłoska?

Jaka jest pierwsza głoska? Czy ta głoska w słowie jajko występuje tylko raz?

Demonstracja wielkiej i małej litery "J".

Podpisanie  wyrazu jajko literami drukowanymi (wytnij literki z wycinanki - dodatkowe karty pracy)

Odczytanie .

Wyszukiwanie przedmiotów zaczynających się na głoskę "J"

Zadanie : Ułóż literę "J" z nitki, guzików, małych karteczek, itp.

A teraz obejrzyj obrazek  w książce ( cz.3 s. 52) i opowiedz co na nim widzisz, potem   przeczytaj tekst.

Teraz postępuj zgodnie z poleceniami w książce (s.53,54,55).

Zanim zaczniesz pisać, poćwicz pisanie litery zgodnie ze wskazówkami rączką w powietrzu. Jeżeli już ci wychodzi przejdź do pisania na kartce.

 

  1. ZABAWY BADAWCZE Z JAJKIEM W ROLI GŁÓWNEJ

Obserwacja 1.
Porównywanie jajek surowego i ugotowanego. Dziecko ogląda jajko ugotowane i surowe, potrząsa nim, starając się usłyszeć jakie wydają dźwięki. Wskazuje różnice.

Obserwacja 2.
Kręcące się jajka. Dziecko kręci jajko na stole. Obserwuje, które kręci się wolniej a które szybciej - ugotowane czy surowe.

Obserwacja 3.
Co jajko ma w środku? Dziecko rozbija skorupkę i wylewa jako na talerzyk obserwuje co jest w środku. Jajko ugotowane, dziecko obiera ze skorupki, przekraja  na pół wzdłuż i porównuje jego zawartość.

Obserwacja 4.
Eksperyment z octem. Włóżcie surowe jajko do pojemnika z octem na 24 godziny. Po tym czasie dziecko opisuje co stało się z jajkiem, z jego skorupką? Jakie właściwości ma teraz jajko?

 

UWAGA RODZICE

W związku z zamknięciem przedszkoli prosimy Rodziców o zabranie książek dla dzieci, w celu samodzielnej pracy w domu . Zapraszamy w dniu 26.03.2021   piątek w godz  7:30 -16: 30

PROPOZYCJE ZABAW NA PIĄTEK 26 MARCA


  1. Słuchanie opowiadania L. Krzeminieckiej " O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie".

Spał sobie Hałabała zimą, długą znużony wielce w swojej dziupli po wiewiórce na mchowej pościeli. Nóżki w czerwonych bamboszkach podwinął pod siebie i czekał aż słonko wiosenne na dobre się rozzłoci na niebie. Coraz to się poderwał, ogienek na komineczku zapalił, herbatki z lipowego kwiatu w garnuszeczku zaparzy, jagódką suszoną przygryzł albo laskowym orzeszkiem i dalej spał, i z jednego boczku na drugi się przewracał. Aż się miotełka z gęsich piórek z oburzenia trzęsła w kątku, że jej krasnal nie weźmie do zrobienia porządku. Paproszki bowiem sypały się z mchowej pościeli i nieporządek był wielki. . Połowa marca już dawno minęła, a krasnal wciąż spał smacznie. Aż tu nagle któregoś dnia w południe, ktoś mu sen przerywa i stuk, puk, stuk, puk, do drzwi dziupli kołata.. Kto tam? – pyta krasnal, pod mchową pierzynką się przeciągając. A gość na to:  To ja, wiewiórki córka z leśnego podwórka. Moja mama nie mogła przyjść sama, więc mnie przysłała do pana krasnala, żeby pan przyszedł do mamy w ważnym interesie. Mieszkamy opodal w czarnym lesie. Owszem powiada krasnal – pójdę, ale nie inaczej, póki się z wiosną nie zobaczę. Nie będę się przy byle pogodzie spieszył – taka już moja zasada. Przyjdź kiedy indziej, trudna rada. Ale proszę pana – mówi wiewiórka zatroskana – Przecież już pączki widać na głogu, a na suchej trawce na rozłogu słońce niezgorzej świeci, a młynarzowe dzieci, bazi szukają nad rzeka. Już wiosna niedaleko. Ależ, gdzież tam, gdzież tam –mruknął Hałabała i chrapnął. Spał znowu jakiś czas, aż tu biegnie ktoś przez las. Biegnie ktoś zieloną drogą. Rude uszy, rudy ogon i do dziupli stuk, puk. Kto tam? – pyta krasnal. To ja wiewiórki córka z leśnego podwórka. Mama prosi, żeby pan przyszedł w ważnym interesie do naszej dziupli w czarnym lesie. Owszem, owszem, przyjść przyjdę, ale nie inaczej, póki się z wiosną nie zobaczę. Nie będę przy byle pogodzie nóg nadwyrężał – tak już moja zasada. Przyjdź kiedy indziej, trudna rada. Ale panie krasnalu – mówi wiewiórka pełna żalu – toć już baba Saba przyszła do lasu po zawilce, toć już włosy zielone wierzbom rosną ponad rzeką, wiosna już niedaleko. Na wspomnienie o babie Sabie zerwał się krasnal z pościeli i jednym oczkiem z dziupli wyjrzał. Patrzy, a baba Saba stoi na pagórku. Fartuch ma kraciasty, a w nim jakieś kwiaty. To zawilce świeże, bieluchne, w małe powiązane pęczki. A każdy pęczuszek otulony w świeżutki meszek zielony. A baba Saba twarz, pomarszczoną jak jesienne jabłko, co się już kwartał pod jabłonką wyleżało, pod słoneczko wyciąga i mruczy; Od dwudziestego marca zagrzewa słonko choć starca. Zagrzewa, zagrzewa – mówi Hałabała  i ziewa – ale to jeszcze nie wiosna, wiewiórko – rudoskórko. Fiołków jeszcze nie ma . I uraczywszy wiewiórkę tą przemową, buch, buch – krasnal na pościel mchowa i chrapnął. Spał znów jakiś czas, aż tu biegnie ktoś przez las. Zwinne, zgrabne susy, ruda kita, rude uszy. I do dziupli stu, puk! Kto tam? To ja! – woła rudas, starszy syn wiewiórczy. – niech się pan krasnal łaskawie w pościele nie kurczy i przyjdzie do mej mamy w ważnym interesie. Toć już wiosna od dawna błąka się po lesie. Wpierw się do wstania przymuszę, zanim nie zabrzmią fujarki pastusze! – woła krasnal. Aż tu nagle brzmi znad rzeczki głos wierzbowej fujareczki, po powietrzu leci granie – No niechże pan krasnal wstanie! Raz, dwa, przetarł krasnal oczy i hop! Jak nie skoczy! Chwycił miotełkę z kąta i prosi: Miotełko ty z gęsich piórek, oczyśćże mój garniturek wiosenny. Miotełeczka furku, furku po wiosennym garniturku i w mig krasnal z dziupli hyc – i biegnie na to miejsce, gdzie zwykle się z wiosenką spotyka. Przybiegł wreszcie na to miejsce, kędy las się kończy. Patrzy, słońce nad polaną w złocistej opończy. Sypie promieniami całe wiązki na młodziuchne liście i gałązki. A fiołków w trawie gromada cała. Przystanął Hałabała i woła; Ej, wiosenko, nie bądź taka, przybądź do mnie, nieboraka, niechże cię zobaczę! Zapachniało mu nad głową fiołkowo, wiosenkowo, jakby nos wetknął  znienacka w pachnidełka miłe, i nagle patrzy, panienka wiosenka, w konwaliowych, sasankowych sukienkach. Uśmiecha się i mówi; Jestem już. Każę słonku świecić, każę śpiewać ptakom, będziesz mógł po lesie chodzić, nieboraku. Teraz to już będę mógł! – wrzasnął Hałabała i nie żałując nóg, w te pędy do wiewiórki – rudoskórki pobiegł. Jakiż to ważny interes masz do mnie, ciekaw jestem ogromnie! A wiewiórka – rudoskórka rudą główka kręci i mówi. Cała bieda w tym, że nie mam pamięci. Cztery dziuple w lesie miałam, a o jednej zapomniałam. Tam orzechów pełna dziupla, a tu mi się co dzień zapas uszczupla, a do nowych laskowych orzechów jeszcze daleko. Pamiętam, że mości  Hałabała był ze mną, gdym dziuple obierała: dam orzechów mości krasnalowi, jak się nad tym trochę pogłowi. A owszem, bardzo chętnie, wnet to sobie upamiętnię. Pierwsza dziupla była w tej sośnie, co pod nią krzywy pieniek rośnie: druga dziupla była w tej sośnie, co pod nią borówka rośnie: trzecia dziupla była w tej sośnie, co pod nią wilcze łyko rośnie, a czwarta dziupla, była w tej sosence, co to ja się pod nią często kręcę, nad pracowitością czarnych mrówek rozmyślając. I o ile mnie pamięć nie myli, to jeszcze w lutym zastałem cię w tej dziupli po obiadku sutym, jakieś się po ostatnim orzechu oblizywała w pośpiechu. A to ci się przypomniało, mój kochany Hałabało! – pisnęła wiewiórka. Prawda, prawda! Bo to mam pamięć jak u niedźwiedzia ogon – i hyc, kic, pobiegła w polankową stronę i tylko zatrzeszczały gałązki zielone. A Hałabała stoi i myśli; „co tam będę za wiewiórką gonił, bamboszki wypsuwał i o te dwa orzechy, co mi z wdzięczności przyobiecała się dopominał. Pójdę lepiej i zobaczę, co się dzieje z boćkiem klekotaczem, boć już pewnikiem z zagranicy powrócił i na stodole baby Saby klekoce”. I poszedł krasnal, a w ślad za nim szła wiosenka panienka w wiosenkowych, konwaliowych sukienkach, z fujareczką swa zaczarowaną ptaszęcymi piosenkami rozśpiewaną.
 
Gdzie mieszkała wiewiórka?
Jaki oznaki wiosny zauważyła wiewiórka?
Kiedy wstał Hałabała?
Jaki to ważny interes miała wiewiórka ?
Co wiewiórka obiecała krasnalowi za pomoc w odnalezieniu dziupli?


 

2. Ułóż obrazki we właściwej kolejności.
 

3.Zabawy ruchowe zręcznościowe.
 
Przygotuj 10 kulek z gazety ( orzeszki) i miskę ( dziupla wiewiórki) Rzucaj orzeszki do dziupli i policz ile razy udało ci się trafić. Zabawę powtórz kilkakrotnie, wydłużając odległość rzutu do dziupli.
 
Ułóż klocki na podłodze tworząc slalom. Na początku ułóż orzeszki (kulki) , a na końcu miskę. Weź orzeszek na łyżeczkę i omijając klocki na przemian z obu stron zanieś wszystkie do dziupli. Spróbuj to zrobić w jak najkrótszym czasie.


 

DROGIE DZIECI , DRODZY RODZICE

Zachęcamy was do odwiedzania naszej strony i do wykonywania proponowanych przez nas zadań.  Swoją pracę możecie dokumentować przy pomocy zdjęć i wysyłać je na nasz email grupowy: tygryski2020ps40@wp.pl      Czekamy na wasze relacje. Pozdrawiamy - wasze panie.

PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK 25 MARCA

 

1. Poproś rodziców aby przeczytali wam wiersz    "Przebudzenie wiosny" Agaty Dziechciarczyk


Obudziła się dziś Wiosna

Uśmiechnięta i radosna Rozejrzała się dokoła Ojej!! Na wstawanie pora!

Czas obudzić mą przyrodę

Niech nie wieje wietrzyk chłodem Promień słońca niech ogrzewa Trawę, kwiaty, krzewy, drzewa

Niech otworzą się już pąki

Niech śpiewają już skowronki Pszczoły zaczną swoją pacę Ja już na świat ciepło patrzę

Chociaż się przeciąga jeszcze

Budzi głosem wszystkie świerszcze A oddechu ciepłym tchnieniem Tworzy łąkę jak marzenie

W kwiatach kolorową całą

Już podnoszą się nieśmiało Z trawy się zieleni dywan Już, już! wstaję! Już się zrywam!

Powiedziała i zrobiła

Drzewa już zazieleniła A z dalekich ciepłych krajów Ptaki do gniazd powracają

Przegoniła Zimę – siostrę

Koniec z tym powietrzem ostrym Dość już mrozu! Koniec śniegu! Czas usunąć się z wybiegu

I powiedzieć bieli stop

Żółty jest na liście top! Zieleń teraz ma się nosić Zimo – czas Cię dziś wyprosić

Posłuchała Wiosny – Zima

Już przykryła ją pierzyna Ułożyła się do snu Gdy się wyśpi wróci tu

Wiosna cieszy się ogromnie

Kroczy dumnie, kroczy godnie Czas na moje panowanie Co ma jeszcze w swoim planie?

Dzisiaj budzi także Ciebie

W pąkach kwiatów, ptaków śpiewie Na wiosenny spacer prosi Pomóż wiośnie – Wiosnę głosić

   

Porozmawiajcie teraz z rodzicami na temat wiersza. Gdyby dziecko nie potrafiło odpowiedzieć na pytania trzeba wiersz przeczytać jeszcze raz.
Co zrobiła Wiosna jak się obudziła ze snu? (rozejrzała się dokoła)
Kogo zaczęła budzić ze snu?
W jaki sposób to zrobiła?
Kogo Wiosna przegoniła ?
Co zrobiła Zima?
Jakie kolory lubi Wiosna?
Czym się różni Wiosna od Zimy?



2. Zakodowany "Pierwiosnek"

 
    
 

Poproś rodziców aby wydrukowali ci obrazek i kratki  do kodowania.

Zadanie: przerysuj tak samo.

Możesz również wejść na stronę https://mata.uczymydzieciprogramowac.pl/pl                        i otworzyć wirtualną matę do kodowania, na której można również wykonać  to samo zadanie . Wystarczy wejść w zakładkę tło i kolorowymi kółeczkami zaznaczyć odpowiednie pola.


3. Słuchanie piosenki o pierwiosnku.

 
 
          https://www.youtube.com/watch?v=EXKUwB5d21I

 

Podczas wykonania pracy możecie posłuchać piosenki o pierwiosnku.

 

PROPOZYCJE ZABAW NA ŚRODĘ 24 MARCA


1.Korzystając z faktu że mamy jeszcze marzec proponuję aby dzieci wykonały masażyk na plecach któregoś z domowników w trakcie czytania wiersza.„Marcowy tydzień” –masażyk Agnieszki Olędzkiej. A potem zmiana i jeszcze raz to samo.
   
W poniedziałek piękne słonko.(rysujemy palcami na plecach słońce z promykami)
A we wtorek pada deszcz.(stukamy palcami w plecy)
W środę wieje wietrzyk.(palcami robimy fale pocierając plecy)
W czwartek prószy śnieg.( delikatnie stukamy w plecy)
W piątek zawierucha.( całą dłonią robimy fale na plecach)
Wicher gna w sobotę.(mocno i szybko całą dłonią robimy fale na plecach)
Niedziela będzie słoneczna,(znowu rysujemy słonko palcami)
więc na spacer mam ochotę.(stukamy delikatnie piąstkami w plecy).
 
2. 1. "Ukryte wyrazy"

Na początku będziemy rozszyfrowywali wyrazy ukryte pod obrazkami. Mam nadzieję, że poradzicie sobie z tym raz dwa. Najpierw trzeba przygotować sobie czystą kartkę i uważnie obejrzeć obrazki. Każdy mały obrazek to ukryta litera . Cebula to A, żółty żonkil to I, itd.

Na dużych kartkach mamy dwie tabelki na górze jest zaszyfrowany jeden wyraz, na dole drugi.    

Teraz wystarczy zastąpić duży obrazek literą i odczytać rozwiązanie. Możecie zapisać je na kartkach. Następnie narysować ilustrację przynajmniej do jednego z nich.
 
3. "Dwa łyki gimnastyki"

A teraz przygotujcie trochę miejsca bo czeka was niezła porcja gimnastyki. Rób tak samo jak w piosence.
Poproś rodziców o wejście na stronkę https://www.youtube.com/watch?v=9rfdFGvCxkw
Piosenki dla dzieci -Taniec Zygzak, Kto jak skacze. Hop do góry i inne wygibasy.
 

4. "Bazie" - wydzieranka

Przygotuj kartkę papieru. Najpierw robimy tło:  kredką lub  farbami  zamalowujemy całą powierzchnię.  Teraz za pomocą mazaka lub czarnej kredki rysujemy gałązki z czarnymi pączkami. Z każdego pączka wystaje główka kotka wydarta z gazety i przyklejona do kartki, następnie otoczona czarną kredką.
 

PROPOZYCJE ZABAW NA WTOREK 22 marca


1.C JAK CEBULA
Zagadka:
Rzecz ta dobrze znana,
w kuchni używana.
Jak ją krajano,
to nad nią płakano.
lub
W sto "sukienek" jest ubrana,
w kuchni wykorzystywana.
Zawsze, kiedy ją zobaczę,
przy krojeniu mocno płaczę.
Domyślacie się chyba, że dzisiaj poznamy nową literkę . A będzie to właśnie litera "C" . Ważne dla rodziców nie ce tylko cy (króciutko)
Popatrzcie uważnie i powiedzcie jak wygląda wielka litera "C" drukowana do czego jest podobna?
A teraz powiedzcie jak wygląda mała litera "c" drukowana, czym różni się od wielkiej?
A teraz przyjrzyjcie się literkom c i C pisanym. Czy różnią się bardzo od liter drukowanych.?
Skoro już wiemy jak wyglądają wszystkie litery "C" to teraz wymyślamy jak najwięcej przedmiotów które zaczynają się głoską "C".
A teraz takich które się kończą głoską "C". A może znajdziecie takie, w których "C" jest w środku.
Super . Mam nadzieję , że jak zwykle daliście radę.
Wróćmy teraz do naszej cebuli. Zadania:
1. Podziel na sylaby wyraz cebula.
2. Przegłoskuj wyraz cebula.
3. Na którym miejscu znajduje się litera "C" w wyrazie cebula.
4. Określ po kolei czy są to samogłoski czy spółgłoski.

A teraz czytamy tekst który znajduje się pod obrazkiem. (Ważne po odczytaniu po literce, dziecko musi połączyć litery w wyraz)

https://drive.google.com/open?id=1wwbVPCYuzqMKGnRiwj28Xpx2420fkg_Q s. 60,61,62,63

Jeżeli możecie wydrukować strony to super i robimy jak zwykle, jeżeli nie to się nie przejmujemy.
Zad. 1 Zaznaczamy w tekście wszystkie litery "c" lub paluszkiem pokazujemy rodzicom wszystkie literki na ekranie.
Zad. 2 Kolorujemy litery na niebiesko bo to...... spółgłoska lub rysujemy na kartce ogromne literki C i ozdabiamy
Zad. 3 Kolorujemy tle okienek ile słyszymy głosek w nazwach rysunków lub na oddzielnej kartce rysujemy tyle cegiełek ile jest głosek
Zad. 4 Rysujemy 5 przedmiotów zaczynających się głoską "C"

 
2. Szukamy piosenki z poniedziałku "Wiosna nowina radosna", śpiewamy i poruszamy się zgodnie z tekstem. Zaproś do zabawy domowników.
 

3. WIOSNA PRACA PLASTYCZNA

 
Do wykonania tej pracy potrzebujemy: blok z kolorowymi kartkami lub wycinanki, wykorzystać też można kolorowe gazety, pocztówki, nożyczki, klej, flamastry i wszystko co tylko nadaje się do przyozdobienia wiosny.
Instrukcja wykonania:
         
 

Kartkę A4 składamy na pół ( robimy książkę) i przecinamy wzdłuż zaznaczonej linii.
Bierzemy jedną część kartki i zaginamy jej boki (zdjęcie 1)
Zagięte krawędzie smarujemy klejem (zdjęcie 2)
Przyklejamy na kartkę A4, tak aby twarz była wypukła (zdjęcie 4).
Bierzemy drugą połowę kartki i wycinamy dwa paski. Szerszy na szyję i cieńszy na nos ( zdjęcie 5).
Cienki pasek składamy na pół i sklejamy jego końce. Palcami zaginamy „czubek nosa” (zdjęcie 6).
Przyklejamy nos i szyję (zdjęcie 7).
Z pozostałej kartki wycinamy dwa małe półkola i przyklejamy je pod dwóch stronach twarzy. W ten sposób powstaną uszy (zdjęcie 8).

  

Teraz wystarczy tylko przykleić włosy wycięte z kolorowego papieru i wiosna prawie gotowa.
Następnie rysujemy oczy, usta i ozdabiamy kwiatami wyciętymi z kolorowego papieru.

Miłej pracy .

PROPOZYCJE ZABAW NA PONIEDZIAŁEK


   
1.Dzisiaj trochę muzyki i ruchu. Poproście rodziców aby otworzyli stronę

https://www.youtube.com/watch?v=XlcYoheLllA

Znajdziecie tam piosenkę „Wiosna, nowina radosna!” Słowa: Agnieszka Dyniakowska Muzyka i wykonanie: Małgorzata Sadowska
Najpierw posłuchajcie uważnie piosenki i starajcie się zapamiętać z niej jak najwięcej. O czym opowiada? Jakie zwierzęta występują w piosence? Co robią? Jak się zachowują?
Staramy się teraz zapamiętać słowa i melodię ( słuchamy dwa, trzy razy )
A teraz poproście rodziców o przeczytanie jakie ruchy trzeba wykonywać przy kolejnych słowach. Możecie również sami wymyślić gesty i do zabawy zaprosić rodziców.
Przed rozpoczęciem piosenki dzieci kucają, palce obu rąk dotykają podłogi.

1. Kapie deszczyk kap, kap, kap Podlewa mały, wiosenny kwiat
(rytmiczne stukanie o podłogę palcami rąk )
A kwiat ten rośnie w górę hen
(rośnięcie do góry, ręce są ułożone wzdłuż tułowia, na górze rozkładają się w kształt litery Y ( na słowo „hen”)
Wyciąga do słońca listki swe (jeden obrót wokół własnej osi machanie w górze paluszkami rąk)

REF. Wiosna, wiosna, wiosna, nowina radosna (szybki marsz w miejscu, ręce rytmicznie pracują )
Wiosna dokoła (na słowo „dokoła”, poziomy wymach obu rąk do zewnętrznej strony )
Wiosna z daleka nas woła (obie dłonie są ułożone przy ustach – gest wołania )

2. Zerka kwiatek wokoło (pozycja stojąca, ręka naśladuje daszek, wyglądanie od lewej do prawej)
Zielono się robi, wesoło (poziomy wymach obu rąk do zewnętrznej strony, palce delikatnie prószą )
A motyl i biedronka (wyciągnięcie małych skrzydełek, zewnętrzna część nadgarstków jak najbliżej ramion rytmiczne uginanie nadgarstków )
Latają, machają do słońca (bieg na palcach, machanie „skrzydełkami )
Jestem ciekawa czy udała się wam zabawa? Oczywiście można ją powtarzać wielokrotnie.
Jeżeli się wam już znudziło to teraz możecie wykonać ilustrację do piosenki, ale tak jak potraficie najlepiej (bez białych dziur). Oczywiście możecie ją narysować kredkami a jak mama pozwoli, malować farbami. Kto ma ochotę może wycinać lub wyrywać. Macie całkowity wybór. Mam nadzieję, że wasze prace są przepiękne.

2.   Obejrzyj teraz prezentację na temat zwiastunów wiosny, poproś rodziców aby przeczytali ci wyrazy z monitora
 
https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
A teraz wymień jak najwięcej zwiastunów wiosny.
   
3.  Poproś rodziców o otwarcie następnej strony, na której znajdziesz zadania do liczenia. Jestem ciekawa ile zdobędziesz  punktów.  Powodzenia
https://www.matzoo.pl/zerowka/policz-i-dodaj-w-zakresie-10_51_331

Walentynki

Zapraszamy do wysyłania kartek pocztą walentynkową. Wykonaną kartkę należy wrzucić do czerwonej skrzynki w wiatrołapie. Kartki będą rozdawane w piątek 12.02.2021. W związku z obchodami dnia Świętego Walentego w piątek, prosimy o ubranie dzieci na czerwono.

W związku z nowym rozporządzeniem

Dyrektor Przedszkola Samorządowego Nr 40

Wesołej Ludwiczki w Białymstoku informuje rodziców,

że choinki grupowe odbywać się będą w podanych poniżej terminach

w sposób kameralny (każda grupa oddzielnie).

Zdjęcia będą wykonywane tylko pojedyncze.

Nie będzie zdjęć grupowych.

Jadwiga Siemaszko

dyrektor przedszkola

 

Zabawa choinkowa :)

Zabawa choinkowa pt. "W lodowym miasteczku"

odbędzie się:

 

~ w grupie I Promyczki i II Skrzaty

12.01.2021 r. (wtorek) od godz. 9.00 - 11.30

 

~ w grupie III Biedronki i IV Smerfy

12.01.2021 r. (wtorek) od godz. 12.00 - 14.30

 

~ w grupie V Tygryski i VI Sówki

14.01.2021 r. (czwartek) od godz. 9.00 - 11.30

 

Prosimy o przygotowanie strojów karnawałowych.

Informujemy, iż w dniu choinki będą wykonywane zdjęcia.

choinka dzieci