Tygryski

Oddział V 5 – latki
Godziny pracy oddziału: 7.00 – 16.00
Rok szkolny 2019/2020
Prowadzą nauczycielki: p. Iwona, p. Anna
Pomoc techniczna: p. Edyta

Co u nas słychać

Co u nas słychać? Propozycje na czwartek

         
   
BIEDRONKA  -  ćwiczenie logopedyczne Pokoloruj i wytnij biedronkę oraz kropki.Dobrej zabawy              
Zabawa relaksacyjna "OPISYWANIE WIOSNY"   Dzieci z rodzicami siedzą swobodnie na dywanie.Rodzic wypowiada wolno słowa związane z wiosną np.: "kwitną kwiaty","świeci słońce","trawa jest zielona"itp.Dzieci słuchają i próbują w myślach ułożyć obraz wiosny.Po kilku minutach otwierają oczy i opowiadają o swoich obrazach.Obrazy te można narysować.                   Wiersz "ŁĄKA"  
Łąka tylu ma mieszkańców zwierząt roślin kolorowych. Tu motylek ,a tam pszczółka tutaj kwiatek - o - różowy. Z kopca wyszedł krecik mały obok niego idzie mrówka. Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle. Zapraszają wszystkie dzieci więc zatańczmy z nimi chwilę.       Odpowiedzcie na pytania:   Jakiego koloru była łąka? O czym był wiersz? O jakich roślinach jest mowa w wierszu? Co wydały motyla nad łąką? Kogo zaprosiły motyla na bal? Jakie zwierzątka wystąpiły w wierszu?          
Zachęcamy do skorzystania z ciekawych stron internetowych dla dzieci: http:// crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-uczą-rodziców-w-domu/                      

„Rodzinne zadania do wspólnego wykonania”- propozycje zabaw na środę

   

KARTY PRACY

Kliknij @@@pierwsze-oznaki-wiosny-pd-209-1965@@@                        

 

Kliknij @@@rosnie-tulipan-pd-197-1821@@@

     

1.      Zabawa „Złap mnie"

Przygotowujemy koszyk lub pudełko, sznurek, małe przedmioty oraz szczypce kuchenne. Do koszyka wrzucamy małe przedmioty a ze sznurka wykonujemy pajęczynę. Zadaniem dziecka jest wyciągnięcie wszystkich przedmiotów przy pomocy szczypiec pomiędzy sznurkami.

2.     Masażyki

Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)

Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)

Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),

Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),

Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).

Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)

Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).

Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)

Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).

Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).

Idzie pani: tup, tup, tup (stukamy plecy dziecka opuszkami palców),

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (stukamy w plecy zgiętym palcem),

skacze dziecko: hop, hop, hop (opieramy dłoń na przemian to na przegubie i na palcach)

żaba robi długi skok (dotykamy stóp, pleców i głowy dziecka).

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka),

kropi deszczyk: puk, puk, puk (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami),

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki),

a grad w szyby łup, łup, łup (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści).

Świeci słonko (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy),

wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka),

pada deszczyk (znowu stukamy opuszkami palców).

Czujesz dreszczyk?  (leciutko szczypiemy w kark)

 

3.      Domowa ciastolina

Składniki: odżywka do włosów, mąka ziemniaczana; opcjonalnie: barwnik spożywczy, foremki.

Składniki mieszamy do uzyskania jednolitej masy przypominającej ciastolinę, barwnik dodajemy po kropelce, aż do uzyskania pożądanego koloru.

4.      Ciecz nienewtonowska

Składniki: 1.5 szklanki mąki ziemniaczanej, 1 szklanka wody, miska/pudełko plastikowe, opcjonalnie: barwnik spożywczy.

Składniki mieszamy, jeśli ciecz będzie zbyt płynna, dodajemy więcej mąki. Ciecz powinna być płynna przy powolnym włożeniu rąk/przedmiotu, a przy uderzeniu twardnieć.

Co u nas słychać? Propozycje na wtorek

 
WIOSENNY DESZCZ
    "WIATR"
    Tam za lasem Tam za górką Wiatr dokuczał Małym chmurkom
    Aż,się chmurki rozpłakały I deszcz padał przez dzień cały.
   
Porozmawiajcie z rodzicami na temat deszczu: jaki jest?
           
ZAGADKA     Daszek kolorowy Co ma krzywą nogę Pod nim wśród ulewy Suchiutki być mogę           (parasol)
           
Piosenka "Parasole" z równoczesnym układaniem ilustracji parasoli (można wcześniej wyciąć z pomocą rodziców z kolorowego                         papieru  parasolki)  występujących w piosence:    
PARASOLKI    
Stały parasole  obok siebie w kącie Jeden lubił chmury drugi lubił słońce.
    Ten parasol czarny na słońce narzekał Ten parasol w paski, wciąż na słońce czekał    
Kłóciły się parasole ze sobą bez końca Pokaż,który był od deszczu,a który od słońca.              
WIOSENNA GIMNASTYKA - zabawa ruchowa   "Leć jak motyl"," "Stań na jednej nodze","Kicaj jak zając","Skacz jak żaba".    
Proszę pamiętać,że warto ćwiczyć samodzielność,umiejętność komunikacji,panowania nad emocjami.Wiele tych kompetencji                              kreuje nam codzienność.Nuda,natomiast może być fajnym podłożem do kiełkowania kreatywności.Każda rozmowa o pogodzie                           przeczytanej książce,samopoczuciu to rozwijanie słownictwa,poszerzanie wiedzy i poczucie własnej wartości.                                                      

„Rodzinne zadania do wspólnego wykonania”- propozycje zabaw na poniedziałek

GDZIE JEST WIOSNA?

 

1 . Zapraszam do obejrzenia prezentacji multimedialnej o wiośnie :)

 

kliknij @@@@Wiosna prezentacja@@@

   

2. „Kolory tęczy” – aktywne słuchanie opowiadania.

 

Dziecko uważnie słucha opowiadania Agnieszki Borowieckiej czytanego przez rodzica. Następnie rodzic stawia przed nim siedem białych jednorazowych kubków do góry dnem. Pod nimi ukrywa zwinięte w rulonik długie wstążki w siedmiu kolorach tęczy. Przed odpowiednimi kubkami rodzic układa fotografie zwierząt i roślin wymienionych w opowiadaniu „Kolory tęczy” i czyta utwór jeszcze raz, robiąc przerwy w odpowiednich momentach. Następnie dziecko wymienia nazwę rośliny lub zwierzęcia oraz kolor, który ta roślina lub zwierzę ofiarowało tęczy, po czym wskazuje odpowiedni kartonik i podnosi kubek, aby sprawdzić barwę ukrytej pod nim wstążki. Dzięki temu weryfikuje poprawność swojej odpowiedzi. Po odsłonięciu wszystkich kubków dziecko zastanawia się, jak wygląda tęcza, i stara się wymienić kolejne jej kolory.

     

Kolory tęczy (Agnieszka Borowiecka)

 

Pewnego wiosennego dnia w Tęczowej Krainie pojawiło się na niebie kilka pierzastych chmur, z których spadł pierwszy wiosenny deszcz. Zaraz jednak zachodni wiaterek rozwiał kłębiaste obłoki i spoza chmur wystrzeliły ciepłe słoneczne promienie. Wszyscy mieszkańcy Tęczowej Krainy zadarli główki, wypatrując na niebie kolorowej tęczy, która zwykle w takich okolicznościach mieniła się przepiękną paletą barw. Lecz tym razem na wielkim nieboskłonie nie rozbłysła ani jedna kolorowa smużka. – Nie do wiary! – szepnął jeż, skulony pod paprociowym liściem, gdzie schronił się przed deszczem. – Coś musiało się stać! – zaszumiała zaniepokojona paproć. – Może tęcza się rozchorowała – martwiły się mrówki. – Albo przeprowadziła się do jakiejś innej krainy – rzekł strapiony żuk. Wtem na gałęzi rozłożystego buka przysiadła sójka i obwieściła wszystkim, że w tym roku tęczy nie będzie. – To niemożliwe! – krzyknął jeż. – Ależ tak – odparła sójka. – Tęcza strasznie się wstydzi, gdyż jej suknia przez zimę całkiem wyblakła i straciła swe piękne kolory. Jeżyk bardzo się zasmucił, ponieważ całą zimę czekał na to, by wreszcie ujrzeć tęczę. Zaraz więc zwołał wszystkich mieszkańców Tęczowej Krainy na naradę. – Musimy pomóc tęczy odzyskać jej barwny strój – powiedział z przekonaniem, gdyż był pewny, iż mieszkańcy krainy zrobią wszystko, by tęcza znów pojawiła się na niebie. Pierwsza zgłosiła się biedronka, która zgodziła się podzielić z tęczą swym czerwonym kolorem. Tulipan obiecał oddać tęczy trochę pomarańczowego, a żonkile pokiwały ochoczo główkami, mówiąc, że mają aż nadto żółtego koloru i chętnie pomogą w tej trudnej sytuacji. Żabki na spółkę z trawami ustaliły, że to one dostarczą koloru zielonego. A szafirki postanowiły przekazać cały kolor granatowy, jaki tylko miały w zapasie. Fiołki zaś obiecały zaopatrzyć tęczę w kolor filetowy, tak by już żadnej barwy jej nie brakowało. – Wspaniale! – ucieszył się jeż, myśląc, że sprawa została załatwiona. Lecz wtem do głosu doszedł bocian, który najlepiej widział tęczę ze swego gniazda: – Wciąż brakuje nam jednego koloru. Mamy czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, granatowy i fioletowy – zaczął wymieniać. – Lecz zawsze pośrodku tęczowego łuku widnieje piękna niebieska smuga, bez której tęcza nie byłaby sobą. Zapadła ponura cisza. Wszyscy popatrzyli po sobie z lekkim rozczarowaniem, gdyż nikt nie miał niebieskiego koloru, którym mógłby podzielić się z tęczą. – Co robić? – westchnął ciężko jeż. Aż tu nagle spośród gęstych traw wychyliła się mała niebieska główka z trzęsącymi się piórkami na czubku. Chwilę potem zielona gęstwina ugięła się pod rozłożystym ogonem i oczom zgromadzonych ukazał się paw, w całej swej okazałości. Jego długa szyja lśniła niebieskim kolorem, dokładnie takim, jakiego brakowało tęczy do kompletu. Tak więc mieszkańcy Tęczowej Krainy podzielili się z tęczą swoimi kolorami. A gdy następnym razem słońce zaczęło przepychać się na niebie z deszczowymi chmurami, na horyzoncie zajaśniała wielka kolorowa smuga – tak wyraźna i barwna jak nigdy dotąd, gdyż jej kolory wzięły się z przyjaźni.

     

3. WORECZKOWY OGRÓD 

Zapraszam do założenia własnego " woreczkowego ogrodu" , który sprawi dużo radości Państwa dzieciom :)

 

kliknij @@@Woreczkowy ogród@@@

 

4.MALOWANIE WITRAŻY- praca plastyczna

Zachęcam również do zabawy  z dziećmi w malowanie witraży. Forma tej zabawy jest bardzo atrakcyjna oraz rozwija kreatywność i pomysłowość dzieci.

 

kliknij @@@Malowanie witraży@@@

 

Uwaga! Ważne!

Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!

Aby poprawić komunikację między nami, aby przestała być jednostronna założyliśmy maile grupowe.
Bardzo prosimy, abyście przesyłali do nas zdjęcia lub krótkie filmy z tego, co robicie w domu, jak wykorzystujecie proponowane przez nas aktywności. Może chcecie nam coś przekazać, opowiedzieć, co u Was słychać. Jeśli któreś zadania proponowane przez nas były za trudne do realizacji, to też chciałybyśmy to wiedzieć.

Pozdrawiamy gorąco
Nauczycielki grupy 5

E- mail grupy:
tygryski2020ps40@wp.pl

Co u nas słychać? Propozycje na piątek


Zagadki
Naśladujemy głosy zwierząt,które odgadliśmy,mówimy co lubią jeść ,gdzie mieszka jak się nazywają.
  Na jego widok drżysz zuchu Ma mocne nogi i chodzi w kożuchu (baran)
  Zawsze blisko krowy i ogonem miele Każdy już odgadnie bo to przecież  (ciele)
  Nad rzeczułką wartką kto to drepce z dziatwą? Żółte nóżki ma Gę,gę,gę,ga! (gęś)
  Znasz takie stworzenie co nosi korale? Ty byś ich na szyję Nie włożyła wcale (indyk)
  Żółte puszyste piórka Okrągłe grube brzuszki Oczka jak dwa paciorki I płaskie krzywe nóżki (kaczątko)
  Nawet śpi w ostrogach Ten rycerz z podwórka Rankiem budzi ludzi W dzień czuwa przy kurkach (kogut)
  Szybko biega,rży i parska Na śniadanie-owsa garstka Potem w stajni grzecznie stoi Czeka,aż go ktoś napoi Ty odważnie podejdż doń Bo to jest po prostu (koń)
  Chętnie ze spodeczka białe mleko pije Na przyjęcie gości małą mordkę myje (kot)
  Beczy i potrząsa bródką Chce się dostać do ogródka Gdzie kapusta i sałata Och,nie trudna to zagadka (koza)
  Dobre ma zwyczaje Ludziom mleko daje (krowa)
  Mieszka w chlewiku,tłuściutka znana Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana (świnka)
  Taterniczka doskonała Świetnie wspina się po skałach (kozica)
  Na pastwisku w sadzie drąży korytarze Kopce z ziemi sypie.połyka szkodniki Bardzo pożyteczny,choć nie zawsze grzeczny Pomyśl zgadniesz wnet,że to czarny (kret) ,br>   "Królicze skoki" - zabawa ruchowa (razem z rodzicami lub rodzeństwem)Robimy przysiad podparty.Na sygnał (np.klaśnięcie) - udajemy króliczki.
  Video prezentacja - "Pozycja bezpieczna,gdy zaatakuje pies".: http://www.youtube.com/watch?v=CLyttarov1E      

„Rodzinne zadania do wspólnego wykonania”- propozycje zabaw na czwartek

KARTY PRACY:

zwierzeta-gospodarskie-pd-210-8301

24_Kocie_historie

   

 „Owieczki” – zabawa paluszkowa. Diecko  naśladuje ruchy rodzica do słów rymowanki.

 

Pięć owieczek w zagrodzie bryka:

pokazują całą dłoń

jeden, dwa, trzy, cztery, pięć.

liczą na palcach

Nagle patrzcie, jedna znika!

chowają mały palec, pomagając sobie drugą ręką

Cztery owieczki w zagrodzie brykają:

pokazują cztery palce

jeden, dwa, trzy, cztery.

liczą na palcach

Jedna odeszła, więc trzy zostają.

chowają serdeczny palec

Trzy owieczki małe:

jeden, dwa, trzy

liczą na palcach

idą razem na hale.

„kroczą” palcami po przedramieniu drugiej ręki

Przez strumyk przeskoczą

zmieniają rękę i „kroczą” po drugim przedramieniu

i dalej wesoło kroczą.

palcami „wspinają się” na czubek głowy

A gdy dotrą na sam szczyt, całą trawę zjedzą w mig!

drapią się po głowie

   

Propozycje zabaw na środę

                                     

Masaż dziecięcy to forma ćwiczeń relaksacyjnuch,technika masażu delikatnego głaskania dziecka,gdzie najważniejszy jest kontakt rodzica z dzieckiem.O tego rodzaju masażu mówi się obrazowo o "sercu na dłoni".Poniżej przykład:
 
 

Przyszła myszka do braciszka(opuszkami palców na plecach dziecka wykonujemy posuwiste i delikatne rychy)

Tu zajrzała,tam wskoczyła(lekko łaskoczemy dziecko za uchem jednym potem drugim)

A na koniec tu się skryła(wsuwamy palec za kołnierzyk)

Płynie wije się rzeczka (rysujemy na plecach dziecka falistą linię)

Jak błyszcząca wstążeczka(delikatnie drapiemy je po pleckach)

Tu się srebrzy tam ginie (wsuwamy palce za kołnierzyk)

A tam znowu wypłynie(przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy)
 
 

Berek - "KROWA" -zabawa ruchowa (z rodzeństwem ,rodzicami)Dziecko jest berkiem które goni drugie.Kogo dotknie ten zatrzymuje się i staje w rozkroku to - KROWA.Można go uratować przechodząc pod nogami KROWY na czworakach.Berek stara się zamienić wszystkich uczestników zabawy w KROWY.Następnie zmiana berka.
 
 

"Krowa i mucha" - ćwiczenie z zakresu profilaktyki logopedycznej

Była sobie krowa mała

Która porzuć trawę chciała

Trawka świeża i zielona

Krówka jest nią zachwycona

Najpierw wącha(wdech przez nos)

Później wzdycha(wydech przez usta z głośnym westchnieniem :aaach!)

A nad trawką mucha bzyka (bzzz-zęby złączone,wargi rozciągnięte)

Żuje krówka swoją trawkę (okrężne ruchy żuchwą)

Myśli:chyba zjem dokładkę!

Lecz te myśli jej przerywa

Mucha kóra ciągle bzyka(bzzz-zęby złączone,wargi rozciągnięte)

Krowa-pac-ogonem muchę(klaśnięcie i wymówienie słowa pac)

Mucha brzęczy wciąż nad uchem(bzzz zęby złączone,wargi rozciągnięte)

Tak dzień cały się bawiły

Aż opadły całkiem z siły.

„Rodzinne zadania do wspólnego wykonania”- wierszyki rozgrzewające buzię i języki

KOTEK

Mały kotek mleczko miał, cicho kwilił: MIAU, MIAU, MIAU.

Wypił mleka cały dzban, głośniej miauczał: MIAU, MIAU, MIAU.

Brzuszek chyba już go boli, mały kotek jest w niedoli.

Gdy z jedzeniem się przesadzi, nic się na to nie poradzi.

Kot umiaru nie zachował, więc się trochę pochorował.

Miauczał z bólu: MIAU, MIAU, MIAU, teraz umiar będę miał.

     

RYBY

W morzu ryby pływały I tak sobie gulgotały.

„GUL, GUL, GUL, GUL-GUL-GUL-GUL-GUL.

Czy wśród nas jest jakiś król?

Chcemy władzę mieć prawdziwą!

Kto chce być królewską rybą?

Kto na króla się nadaje, niechaj szybko tutaj staje!”.

Ryby prędko podpływały, na królewski tron się pchały.

Gulgotały, ile siły, aż się wszystkie pokłóciły.

GUL, GUL, GUL, GUL-GUL-GUL-GUL-GUL.

Wtem nadpłynął rekin szary.

Wrzasnął głośno: „Nie do wiary!

O co cała awantura? Chcecie króla? Macie króla!

Ja tu postrach sieję wielki, gdy nadpływam – drżą muszelki”.

Wszystkie ryby zgodnym chórem gulgotały: „Pan jest królem!”.

Rekina na tronie posadziły, od tej pory w zgodzie żyły.

     

KURA

Mała kurka złotopiórka już obiegła pół podwórka.

Biega, krzyczy, głośno gdacze, chyba zaraz się popłacze.

„KO-KO-KO, KO-KO-KO!

Zgubiłam swe złote piórko, Jak ja wyjdę na podwórko?

KO-KO-KO, KO-KO-KO?”.

Usłyszała inna kurka, że ta mała szuka piórka.

Teraz razem już gdakały, złotego piórka szukały.

Ko-ko-ko, ko-ko-ko!

Zaglądały to tu, to tam, Kurka gdacze: „Mam piórko, mam!”.

Chwyta w locie swoje piórko i ucieka na podwórko.

Nasze zwierzęta


Piesek

Co u nas słychać?
Propozycje zabaw w tym tygodniu (23-27 03 2020)
Zadania do wspólnego wykonania:"Zwierze nie jest rzeczą" -wiersz G. Skrzypczak,"Serduszko przyjazni" -piosenka (PD mp3)
http:/www.benc.pl/czytelnia/440/bezpieczne strony-www-dla-dzieci/
http://www.domowy przedszkolak.pl/
http://www.superkid.pl/materiały-obrazkowe
Ciekawa bajka o wirusie:
http://dorotabrodka.pl/blog/?fbclid=IwAR2fxjfBZrePiTwP6QZ1nCA1dhalgvO8jXIRd6UhOQ2RAbOp-HTCuguwSO

Zabawy z chustą animacyjną.

Trochę zdrowej rywalizacji nie zaszkodzi.

Przyszła JESIEŃ, spadły liście...tylko z jakiego drzewa?

Tablica interaktywna, uczy i bawi.

 

Folia bąbelkowa ...kto by jej nie lubił:) Relaksuje i ćwiczy paluszki.

Zajęcia z  "Misja Robotyka"

Dzieci podjęły próbę zrobienia "slime flafi", który tak polubił przedszkolaki, że nie chciał się od nich odkleić:)

Było dużo śmiechu i zabawy.