Piątek 29.05.20

1.”Mama” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.

Każda mama umie czarować,

zmieniać smutek w uśmiech na twarzy.

Umie podać pyszne śniadanie,

upiec ciasto, o którym marzysz.

Pięknych bajek zna chyba tysiące,

O księżniczkach, rycerzach, krasnalach.

I potrafi też opowiadać o podróżach, dalekich krajach.

Kocha ciebie jak nikt na świecie.

W trudnych chwilach jest zawsze blisko.

Kiedy pomoc jest ci potrzebna

,ona zrobi dla ciebie wszystko.

Rozmowa na temat wiersza:

– Co potrafi robić każda mama?

– W jakich chwilach mama jest blisko dziecka?

 

 

  1. 2. „Cztery pory roku z mamą” – opowieść ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicz­nych.  Rodzic powoli snuje opowiadanie, przerywając w odpowiednich momentach. Dzieci ilustrują treść ruchem według jego propozycji.

 

Cztery pory roku z mamą

(Katarzyna Tomiak-Zaremba)

Mama ma zawsze ciekawe pomysły na zabawę. Ola bawi się wspaniale z mamą przez cały rok. Wiosną sadzą kwiaty w ogrodzie. Podlewają je, pielęgnują i obserwują, jak rosną (kuca­jąc, dzieci przechodzą do pozycji stojącej). Często jeżdżą na rowerach po parku (leżą na ple­cach i ruszają naprzemiennie nogami). Mama uwielbia śpiew ptaków. Rozglądają się więc uważnie (siedząc, poruszają głową w prawo / lewo) i nasłuchują ich śpiewu… (mówią: ćwir, ćwir, ćwir). W lecie, kiedy jest ciepło, wyjeżdżają nad jezioro. Mama świetnie pływa i uczy tego Olę (poruszają ramionami naprzemiennie do przodu i do tyłu). Jest przy tym zawsze dużo zabawy… (mówią: plusk, plusk, plusk). Jesienią całą rodziną wybierają się na długie spacery po lesie (maszerują w różnych kierunkach). Zbierają wtedy grzyby (wykonują skło­ny z prawej / lewej strony) i obserwują kolorowe liście na drzewach. Liście, leżące na trawie, tak przyjemnie szeleszczą podczas spaceru… (wypowiadają na wydechu: szyyyy). Zimą mama i Ola często chodzą na lodowisko (naśladują jazdę na łyżwach). Czasem jeżdżą na nartach (balansują ciałem i poruszają rękami jak przy jeździe na nartach). Śnieg podczas mrozu skrzypi pod nogami (tupią i mówią: skrzypu, skrzyp). Kiedy po aktywnym dniu Ola kładzie się do łóżka (leżą na plecach), chętnie wspomina zabawy z mamą i szybko zasypia… (głębokie wdechy i wydechy).

 

 

 

  1. 3. „Moja rodzina”- zajęcia ruchowe.

    Dzieci dobierają się w pary z rodzicem. – w parach plecami do siebie chwyt za dłonie w dole: Ruch: wznos ramion bokiem w górę, następnie opust ramion bokiem w dół. – w parach plecami do siebie chwyt za dłonie, ramiona w bok: Ruch: dzieci wykonują niezbyt obszerne krążenia ramion jedno dziecko w przód, drugie w tył, następnie zmiana kierunku. – w parach plecami do siebie chwyt za dłonie, ramiona w bok: Ruch: skłony tułowia w bok, plecy proste przylegają do pleców współćwiczącego. – w parach plecami do siebie w odległości około 30 cm: Ruch: dzieci wykonują skręt tułowia w swoją prawą stronę, stopy pozostają w miejscu, klaśnięcie w dłonie osoby współćwiczącej, następnie skręt tułowia w lewą stronę, klaśnięcie w dłonie, ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie. – w siadzie rozkrocznym twarzą do siebie, stopy oparte o stopy osoby współćwiczącego, dzieci chwytają się za dłonie i wykonują krążenia tułowia. Zmiana kierunku krążenia tułowia. Nauczyciel rozdaje po jednym woreczku gimnastycznym na parę. – dzieci stojąc plecami do siebie w rozkroku obunóż, wykonują skłon tułowia w przód i przekazują sobie woreczek między nogami, następnie wyprost tułowia z jednoczesnym wznosem ramion przodem w górę i przekazanie woreczka na głową należy pamiętać, żeby przy przekazaniu nie odchylać głowy do tyłu, ćwiczenie powtarzamy 10 razy, – pierwsze dziecko w siadzie skrzyżnym, plecy proste, dłonie splecione ramiona tworzą koło, drugie dziecko w siadzie o nogach ugiętych twarzą do pierwszego dziecka chwyta stopami woreczek i stara się przełożyć woreczek przez koło zrobione z ramion pierwszego dziecka, powtarza ćwiczenie 6 razy, zmiana w parze. – ćwiczenie jak wyżej tylko woreczek chwytamy raz prawą, raz lewą stopą, powtarzamy po 5 razy na stopę, zmiana w parach. Ćwiczenie oddechowe: Dzieci w siadzie skrzyżnym, plecy proste, ramiona w bok przedramiona w górę ugięte, palce wskazujące wyprostowane. Obracając głowę raz w prawą stronę raz w lewą dmuchamy w wystawiony palec wskazujący, powtarzamy ćwiczenie kilkakrotnie.

 

  1. 4. „Moja rodzina”- rysowanie pastelami.

.