POMYSŁY NA CZWARTEK 18 CZERWCA

1.”LOKOMOTYWA” SŁUCHANIE WIERSZA  JULIANA TUWIMA

 

 

 

Jak wyglądała lokomotywa?

Ile miała wagonów?

Jacy ludzie podróżowali pociągiem?

Jakie zwierzęta jechały pociągiem?

Co jeszcze wiózł pociąg?

 

2.ĆWICZENIA ORTOFONICZNE NA PODST . WIERSZA „LOKOMOTYWA”

Dorosły czyta wiersz i włącza dziecko do zabawy

 

Stoi na stacji lokomotywa,

Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:

Tłusta oliwa.Stoi i sapie, ( pokazujemy jak sapie lokomotywa)  dyszy  (pokazujemy jak dyszy)   i dmucha( a teraz dmuchamy) ,

Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:

Buch – jak gorąco! ( dziecko powtarza buch, buch, buch)

Uch – jak gorąco! (dziecko powtarza uch, uch, uch)

Puff – jak gorąco! (dziecko powtarza puf, puf, puf)

Uff – jak gorąco! )(dziecko powtarza  uff, uff, uff)

Już ledwo sapie, już ledwo zipie,

A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.Wagony do niej

Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,

I pełno ludzi w każdym wagonie,

A w jednym krowy, a w drugim konie,

A w trzecim siedzą same grubasy,

Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy, (mlaskamy)

A czwarty wagon pełen bananów,

A w piątym stoi sześć fortepianów,

W szóstym armata – o! jaka wielka! ( dziecko powtarza o, o, o, o…….)

Pod każdym kołem żelazna belka!

W siódmym dębowe stoły i szafy,

W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,

W dziewiątym – same tuczone świnie,

W dziesiątym – kufry, paki i skrzynie,

A tych wagonów jest ze czterdzieści,

Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.

Lecz choćby przyszło tysiąc atletów

I każdy zjadłby tysiąc kotletów,

I każdy nie wiem jak się wytężał,

To nie udźwigną, taki to ciężar.

Nagle – gwizd!     ( dziecko gwiżdże)

Nagle – świst! ( dziecko naśladuje świst)

Para – buch! ( dziecko powtarza buch, buch, buch)

Koła – w ruch! ( dziecko powtarza w ruch, w ruch, w ruch)

 

Najpierw — powoli — jak żółw — ociężale,

Ruszyła — maszyna — po szynach — ospale,

Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,

I kręci się, kręci się koło za kołem,

I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,

I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,

A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost! ( dziecko powtarza cały werset)

Po torze, po torze, po torze, przez most,( dziecko powtarza cały werset)

Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,( dziecko powtarza cały werset)

I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,( dziecko powtarza cały werset)

Do taktu turkoce i puka, i stuka to:( dziecko powtarza cały werset)

Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.( dziecko powtarza cały werset)

Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,

Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,

Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,

Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.

 

A skądże to, jakże to, czemu tak gna?

A co to to, co to to, kto to tak pcha,

Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch? ( dziecko powtarza buch, buch)

To para gorąca wprawiła to w ruch,

To para, co z kotła rurami do tłoków,

A tłoki ruszają z dwóch boków

I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,

Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,

I koła turkocą, i puka, i stuka to:

Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!… ( dziecko powtarza cały werset)

 

3.”LOKOMOTYWA” -PAPIEROPLASTYKA Z ROLEK PO PAPIERZE TOALETOWYM.

 

Potrzebne będą dwie rolki po papierze toaletowym (jedna cała i pół) , które trzeba okleić kolorowym papierem, następnie skleić klejem np. magicznym lub w pistolecie.  Przykleić koła – mogą być z kolorowych nakrętek plastikowych lub z kartonu. Jeszcze komin np. z nakrętki od mazaka. Koła można połączyć drucikiem kreatywnym, patyczkiem od lodów lub do szaszłyków albo paskiem papieru. Doklejamy okno i lokomotywa gotowa. Do lokomotywy można dorobić wagoniki.

 

 

4.”MASZYNISTA ZUCH” – ZABAWA RUCHOWA ZE ŚPIEWEM

 

Otwórz link i rób tak samo.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik