POMYSŁY NA CZWARTEK 23 KWIETNIA

1. POSŁUCHAJCIE BAJKI NOWEJ PROSTOKĄTNEJ I KWADRATOWEJ – ćwiczenia gramatyczne na podst. wiersza D. Wawiłow (stosowanie przymiotnika „kwadratowy, prostokątny” w różnych przypadkach).

 

 

 

(Zwracamy uwagę aby dziecko poprawnie odmieniało przez przypadki oba wyrazy, w razie konieczności poprawiamy i zadajemy jeszcze raz to samo pytanie )

 

Jak nazywało się pierwsze królestwo? Jak nazywało się drugie królestwo? (kwadratowe, prostokątne)

Jaki był pałac w pierwszym królestwie?,    Jaki był pałac w drugim królestwie? (kwadratowy, prostokątny)

Jaką koronę miał król w pierwszym królestwie?  Jaką koronę miał król w drugim królestwie? (kwadratową, prostokątną)

Jakie były kwiatki w pierwszym królestwie?   Jakie były kwiatki w drugim królestwie? (kwadratowe, prostokątne)

Jaką głowę miał król w pierwszym królestwie?  Jaką głowę miał król w drugim królestwie? (kwadratową, prostokątną)

Jaka była ważka w pierwszym królestwie?  Jaka była ważka w drugim królestwie? (kwadratowa, prostokątna)

Jakie były ptaszki w pierwszym królestwie? Jakie były ptaszki w drugim królestwie? (kwadratowe, prostokątne)

Jaką żonę miał król w pierwszym królestwie?   Jaką żonę miał król w drugim królestwie? (kwadratową, prostokątną)

Jakiego królestwa nie lubił król Kwadratowy?  Jakiego królestwa nie lubił król Prostokątny? (prostokątnego, kwadratowego)

Jakiego kształtu był stół w pierwszym królestwie?  Jakiego kształtu był stół w drugim królestwie? (kwadratowy, prostokątny)

O kim którym królu rozmawiały królowe? (o kwadratowym,  o prostokątnym)

Z którym królem pogodził się król Kwadratowy?  Z którym królem pogodził się król Prostokątny? (z kwadratowym, z prostokątnym)

Któremu królowi podał rękę na zgodę król Prostokątny?  Któremu królowi podał rękę na zgodę król Kwadratowy? (kwadratowemu, prostokątnemu).

 

2. „JAKA TO FIGURA” – zabawa dydaktyczna.

Jaka nowa figura geometryczna wystąpiła w wierszu? ( prostokąt). Jak wygląda prostokąt?  Ile ma boków? Jak wyglądają te boki? Ile ma kątów?

 

  TO JEST PROSTOKĄT

I TO JEST PROSTOKĄT 

I TO TEŻ JEST PROSTOKĄT

Zapamiętaj. Niezależnie od tego czy stoi, czy leży, czy stanął na głowie , jeżeli ma dwa boki krótkie i dwa boki długie oraz cztery równe kąty to zawsze to będzie PROSTOKĄT .

 

A TO SĄ KWADRATY

   

Czym prostokąt różni się od kwadratu?                   posłuchaj wiersza i odpowiedz.

„Geometria”

Kwadrat razem z prostokątem, rozmawiali pod tym kątem,

który z nich ma równe boki, no a który jest wysoki.

Centymetrem się zmierzyli i tak kwadrat rzekł po chwili.

Prostokącie, drogi panie, znam odpowiedź na pytanie.

To ty masz nierówne boki, jesteś chudy i wysoki,

no a moje boki cztery rozmiar łączy a nie dzieli.

Każdy bok mam taki sam, odpowiada mi ten stan.

A prostokąt tak powiedział: Każdy z nas już będzie wiedział

czym się różnimy od siebie, ty ode mnie, ja od ciebie.

Ale wiedz panie kwadracie, coś nas łączy niczym braci.

Mamy kąty proste cztery, rozmiar żaden ich nie dzieli.

Naszą  zgodność i różnicę, muszą poznać w okolicy.

Aby nas już nie mylili, no i zawsze odróżnili.

 

3. PAJAC ORIGAMI PŁASKIE Z PROSTOKĄTÓW.

Potrzebne będzie 5 kolorowych kartek z bloku A4 lub 5 kartek wyciętych z kolorowej gazety. Jeżeli w domu nie ma kolorowych kartek pajaca można wykonać z białych a na końcu pomalować według uznania.

    5 katrtek na początku składamy na pół  robimy książkę i przecinamy  wzdłuż linii . Otrzymujemy 10  prostokątów. 

 

Małe prostokąty składamy znów na pół w zakładkę do książki.

Teraz  roztwieramy kartkę i składamy dwa rogi do środka w strzałkę. Powtarzamy z drugiej strony tak samo.

Zgięcie rozkładamy i powstały trójkąt zginamy na pół według wzoru.

Teraz oba trójkąty zaginamy po liniach do środka.

    

Odwracamy na  drugą  stronę  i bok zaginamy równo do środka. Tak samo robimy z drugiej strony.

Odwracamy na drugą stronę i zginamy na pół w odwróconą łódkę.  W ten sam sposób robimy następnych 9 prostokątów.

A teraz sklejamy w harmonijkę. Mamy tułów.

Teraz czas na głowę. Dużą kartkę składamy na pół i przecinamy. Z jednej robimy głowę. Podobnie jak tułów składamy na pół w zakładkę  i z obu stron zaginamy trójkąty do środka w strzałkę. Teraz wystające trójkąty składamy jeszcze raz na pół do środka, tak aby powstał kształt głowy, którą przyklejamy do tułowia.

 

 

Nadeszła pora na czapkę. Dużą kartkę składamy na pół w książkę

 

Potem złożoną kartkę , składamy jeszcze raz na pół w mniejszą książkę.

Zaginamy oba rogi do środka w strzałkę  i odwijamy dwa paski na dole do oporu do góry.

 

Na końcu zaginamy wystające rogi i czapka gotowa. Przyklejamy na głowę, doklejamy oczy , buzię i nos.

Mam nadzieję, że dacie sobie radę. Dobrej zabawy.

 

4. KODOWANIE NA DYWANIE – ZADANIE NA MACIE  DO KODOWANIA

 

Wejdźcie na stronę

https://mata.edu-sense.com/pl?utm_source=akademia&utm_medium=app

 

gdzie znajdziecie wirtualną matę do kodowania.  Używamy tylko zakładek po lewej stronie i maty.

Waszym zadaniem będzie stworzyć 4 figury ( dwa prostokąty i dwa kwadraty). Możecie do tego użyć tylko kolorów, albo wykorzystać ludziki, domki, zwierzęta , itd. – to co znajdziecie po lewej stronie w zakładkach. Pamiętajcie, najpierw wybieramy symbol po lewej stronie a potem klikamy na matę.   UWAGA – POMIĘDZY FIGURAMI MUSI BYĆ JEDNA KRATKA ODSTĘPU Z KAŻDEJ STRONY.

 

4.