Poniedziałek 11.05.2020



1.„Dlaczego lew jest królem zwierząt?”- teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania D. Kossakowskiej.

Działo się to bardzo dawno temu. na sawannie afrykańskiej mieszkało dużo zwierząt. Były żyrafy, antylopy, słonie, zebry, nosorożce, żyrafy, bawoły, lwy, lamparty, gepardy, szakale, hieny, sępy, strusie, węże i kameleony. Każda grupa zwierząt żyła swoim życiem. Pewnego dnia na sawannę przybyli ludzie. Spędzili na niej kilka dni, a odjeżdżając zostawili książkę, w której sęp znalazł obrazek przedstawiający króla. Miał na głowie koronę i ubrany był w piękne szaty. Sęp pokazał książkę innym zwierzętom. Wszyscy zachwycali się wyglądem króla, widzieli wokół niego tłumy ludzi i pomyśleli, że jest to chyba ktoś bardzo ważny. Podziwiali go i wtedy zrodziła się myśl, aby wybrać spośród siebie króla. Ogłosili więc, że jutro w południe pod baobabem odbędzie się spotkanie zwierząt. Przewodniczącym spotkania został sęp, który z uwagą przysłuchiwał się kandydatom. Pierwszy wystąpił słoń.- Jestem duży, mam długą trąbę, którą umiem zrobić prysznic i potrafię głośno trąbić – powiedział słoń. Jako druga wystąpiła żyrafa.- Jestem spokojna, do wszystkich nastawiona pokojowo i jestem najwyższa ze wszystkich zwierząt – zaprezentowała się żyrafa. Kolejnym kandydatem był struś.- Mam piękne pióra i bardzo szybko biegam – powiedział struś. Moje nogi uzbrojone są w mocne pazury, które pomagają mi, gdy muszę bronić się. Nagle do grupy obradujących zwierząt zaczął podchodzić lew. Wystraszone antylopy i zebry już szykowały się do ucieczki, ale zorientowały się, że to przecież południe, a lwy polują o świcie lub o zachodzie słońca.

– Co tutaj się dzieje? – zapytał lew swoim grubym głosem.

– Szukamy kandydata na króla – odpowiedział słoń – najbardziej odważny ze wszystkich zwierząt.

– A po co wam król? – zapytał zdziwiony lew.

– Ludzie mają króla, więc i my chcemy go mieć.- A jaki powinien być król? – zapytał lew.- Mądry, odważny, silny, szybki, piękny – wymieniał królewskie cechy sęp.

– I co? – zapytał lew – macie już kandydata?

– Jeszcze nie – odpowiedział sęp – ale wydaje mi się…

– Co ci się wydaje? – zapytał zniecierpliwiony lew.

Wydaje mi się, że ty posiadasz wszystkie cechy króla – powiedział sęp – więc…

– Więc co? – powiedział lew.

– Więc myślę, że to ty powinieneś zostać królem zwierząt. Czy zgadzasz się? – zapytał sęp.

– A co na to inne zwierzęta? – odezwał się lew.

– Tak, tak, zgadzamy się z tym co mówi sęp – odpowiedziały inne zwierzęta. Jesteś mądry, odważny, silny, szybki i piękny.

– Dobrze – powiedział lew – przyjmuje waszą propozycję. Ale jako król ustalam, że po mnie królem będzie mój syn, po nim mój wnuk. I tak aż do chwili, gdy na sawannie będzie choć jeden lew.

– Władza królewska należy do lwów – zakończył swoją przemowę król i głośno zaryczał. A wszystkie zwierzęta z szacunkiem schyliły przed nim głowy.

2. „Czy zwierzęta dokonały słusznych wyborów?”- swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie bajki:

– Jakie zwierzęta mieszkały na sawannie?

– Kto pewnego dnia przybył na sawannę?

– Co znalazł sęp?

– Czyją podobiznę zobaczyły w książce zwierzęta?

– Jak wyglądał król?

– W jakim celu zwierzęta zebrały się w południe pod baobabem?

– Jakie zwierzęta startowały w konkursie na króla?

– Co powiedział o sobie słoń?

– Jak zaprezentowała się żyrafa?

– Co powiedział o sobie struś?

– Kto przyszedł do grupy obradujących zwierząt?

– Jakie cechy według zwierząt powinien posiadać król?

– Kogo wybrano na króla zwierząt?

– Jakie informacje przekazał lew zwierzętom podczas swojego pierwsze-go wystąpienia?

3. „Wirtualna Wycieczka do ZOO w Warszawie” https://www.youtube.com/watch?v=xD2na4OXzps.

4. „Sprytne zwierzęta” – zajęcia ruchowe.

„Przyjdź do mnie jako…” wąż, gepard, tygrys, papużka, słoń, żyrafa, hipopotam, struś, itp. Dziecko stoi z jednej strony pokoju, a grodzic po drugiej stronie. Rodzic wywołuje „Kingusiu przyjdź do mnie jako tygrys” itd.

„Pokaż jak” Pokażcie jak słoń je trawę, jak żyrafa je liście akacji, jak bociek zjada żabę, jak nosorożec kąpie się w błocie, jak słoń ochładza się wodą, jak małpka je banana, jak kotek się myje, jak myszka je serek, jak piesek kładzie się do snu, jak zachowuje się żuk kiedy leży na plecach, jak zachowuje się żółw kiedy się wystraszy.

Na początku rodzic pokazuje jakiś ruch z dźwiękiem np. ścinanie drzewa, jadące auto itp. a dziecko stara się odgadnąć. Następnie dziecko wymyśla jakiś ruch z dźwiękiem i przedstawia.