Propozycje na środę 20.05.2020

1„Nożyce samochwały”- zabawa ilustracyjno-ortofoniczna

 

 

Dzieci stoją w  kole i mówią chórem:

 

 

Nożyce samochwały przez dzień cały brzęczały, że łatwo przetną wszystko, nie tylko materiały, że ostre są aż strach, tną wszystko: „ciach, ciach, ciach”.

 Dzieci pokazują palcami obu rąk pracę nożyczek. Rodzic wchodzi do środka koła i pyta dzieci:
Czy przetną wstążkę? Tak? czy Nie?
Dzieci odpowiadają naśladując cięcie nożyczek i mówiąc ,,ciach, ciach, ciach
Czy przetną szkło? Tak ? czy Nie?
Czy przetną nici? Tak? czy Nie?
Czy przetną deskę? Tak? czy Nie

Jeżeli nożyce nie mogą czegoś przeciąć nie ruszają się. Dzieci, które się pomylą, wypadają z grupy jako samochwały.

 

  1. „Dwa rękawy”- zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza L.J.Kerna

 

 

Rozmawiały dwa rękawy
Jeden lewy drugi prawy
Narzekały  skrycie
Na swe bardzo kiepskie szycie.
Lewy skarżył się cichutko,
Że go krawiec uszył krótko.
Prawy łez uronił parę,
Bo był długi ponad miarę.
Lewy płakał: co ja winny!!!
Prawy wzdychał:
jakim cudem jestem takim wielkoludem.
W końcu rękaw do rękawa
Szepnął: trudna z nami sprawa.
Do chrzanu jesteśmy oba,
Z winy krawca brakoroba!!!!

 

 

 

*Pytania do wiersza:

– na co narzekały dwa rękawy?

– jaki był lewy rękaw a jaki prawy?

– kto był winny temu, że rękawy różniły się długością?

 

 *Mierzenie długości rękawów :

-dzieci mierzą swoje rękawy na różne sposoby, np.:

– przykładając jeden rękaw do drugiego

– mierzenie długości tasiemką, krokami, klockiem…

 

 

 * „Długie – krótkie”- zabawa orientacyjno-porządkowa

 

 

Potrzebne: tasiemka długa, krótka; instrument (plastikowa butelka wypełniona np. grochem, fasolą…)

Dzieci dostają dwa kawałki tasiemki – długi i krótki. Na dźwięk instrumentu biegają po pokoju, na sygnał słowny ,, długi” podnoszą do góry rękę z długą tasiemką, na sygnał słowny ,, krótki ” podnoszą rękę z krótką tasiemką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 ,,Szycie imion”- zabawa manipulacyjna

 

 

 

 Potrzebne: materiałem będą literki,   a igłą i nićmi – sznurek( lepsze do tej zabawy będą długie sznurówki), koperty z literkami imienia dziecka
Rodzic pokazuje dzieciom koperty, w których ukryte są literki tworzące imię dziecka, następnie na przykładzie własnego imienia pokazuje na czym będzie polegać zadanie – wyciągnięcie z własnej koperty literek, odwzorowanie imienia z koperty – ułożenie w odpowiedniej kolejności literek (dziurki na górze), a następnie „szycie”, czyli połączenie karteczek za pomocą sznurka. Zawieszenie tak wykonanych imion  w wybranym przez dziecko miejscu.

 

 

 

 

 

4,,Przejdź, przeskocz, na czworaka…”- zabawa kreatywna dzieci

 

 

Potrzebne: nice, tasiemki różnej długości, krzesła, poręcz łóżek…

Dzieci razem z rodzeństwem zawiązują tasiemki nad podłogą przyczepiając je do różnych mebli. Uważajcie, aby po przywiązaniu tasiemki przedmioty nie przesuwały się lub padały. W razie potrzeby poproście o pomoc kogoś dorosłego. Udanej zabawy.