PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK 01.04 KWIETNIA

1″Dziesiąte kurczę”  – słuchanie bajki Stanisława Aleksandrzaka  – poznajemy liczbę 10 .

Przed czytaniem można dziecku wydrukować obrazki z jajkami i kurczakami i układać podczas czytania, ale można również korzystać z ilustracji zamieszczonej na stronie- patrz niżej.

Słuchajcie uważnie.

Rozmyślał Henio z siostrą Agatą, skąd wziąć kurczęta w kolorze kwiatów

co trzeba zrobić, żeby ród kurzy miał barwne piórka jak płatki róży.

Wiesz co braciszku? – rzekła Agata – na jajkach siedzi kurka czubata,

więc mi do głowy przyszła myśl nowa, by jajka kurze farbą malować.

A nieco później, ręczę ci słowem, będą kurczęta z nich kolorowe.

Wnet do pracy się zabrała , wszystkie jajka malowała.

Malowała razem z Heniem w barwne paski i desenie.

Pierwsze  – w zielone kwiatki,

drugie  – w paseczki gładkie,

trzecie – przybrała zygzakiem,

czwarte – czerwonym makiem,

piąte – zdobiła w kreski,

szóste – paskiem niebieskim,

siódme – miało sześć kropek,

ósme zaś – kółko złote,

dziewiąte – srebrem się  lśniło,

a dziesiątego nie było.

Bo pamiętajcie, jeśli kto nie wie,

że jajek było dziewięć.

 

Będą kolorowe kurki – cieszy się Agatka

-barwne niby kwiatki latem na rabatkach.

Pierwsze – jak łąka zielone,

drugie – w paski czerwone

trzecie – przybrane w zygzaki,

czwarte w czerwone maki,

piąte w kółeczka i kreski,

szóste z paskiem niebieskim,

siódme – mieć będzie sześć kropek,

ósme zaś  – kółko złote,

dziewiąte srebrne korale

a dziesiątego nie będzie wcale.

Bo pamiętajcie, jeśli kto nie wie, że kurcząt ma być dziewięć.

Wysiedziała dorodne kurczęta czubatka.

Patrzą zdziwieni Henio i Agatka

każde z nich barwne jajka pamięta

i ze zdumieniem patrzy na kurczęta….

pierwsze – żółte,

drugie -żółte

trzecie – żółte,

czwarte – żółte,

piąte – żółte,

szóste – żółte,

siódme – żółte,

ósme – żółte,

dziewiąte – żółte,

 



 

a dziesiąte?

Może ma piórka gładkie?

może kokardkę z kwiatkiem?

może ogonek w zygzaki?

może jest krasne jak maki?

może w kółka i kreski?

może a dziób niebieski?

może ma cztery nogi?

może pazury i rogi?

może ma chustkę na głowie?

może? …. lecz więcej nie powiem,

bo kto uważnie słuchał wie o tym doskonale,

że dziesiątego kurczęcia nie było wcale.

Ile było jajek ? Policz.

Ile było kurczaków ? Policz.

Czego było więcej  jajek czy  kurczaków?  Tak,  jest ich po  tyle samo. Ile ?    ……. Tak – dziewięć.

Czy pamiętasz jakim znakiem oznaczamy „równa się” ?  Oczywiście  „=” .
Poszukaj wokół siebie teraz tyle samo zabawek  co było jajek.
Jeżeli już je znalazłeś, przelicz jeszcze raz i upewnij się, że na pewno jest ich dziewięć.

Co się stanie kiedy do liczby 9 jajek  dodamy jeszcze jedno jajko, którego nie było ?

Będzie ich  oczywiście 10  .

Czy wiecie, w jaki sposób zapisujemy liczbę dziesięć ?  Tak …. „10 ” .
Przyjrzyjcie się jeszcze dokładnie i powiedzcie z jakich cyfr  się składa . ( 1 i 0)

A teraz spróbuj to sprawdzić  . Z jednej strony połóż 9 zabawek  a po drugiej 1 zabawkę . Policz ile będzie razem.

Weź kartkę i spróbuj to zapisać. Pamiętaj, że znak dodać wygląda  tak  „+”

9+1=10

Teraz połóż po jednej stronie 8 zabawek i policz ile trzeba dołożyć aby było 10

8+2 =10

A teraz połóż po jednej stronie 7 zabawek i policz ile trzeba dołożyć po drugiej stronie,  aby było 10.  Spróbuj to znowu zapisać.

7+ 3 =10

Połóż 6 zabawek i teraz policz ile trzeba dołożyć, żeby było 10. Zapisz.

6+4=10

Połóż 5 zabawek i policz ile trzeba teraz dołożyć aby było  10. Zapisz

5+5=10

Połóż 4 zabawki i policz ile trzeba dołożyć aby było 10. Zapisz

4+6=10

Połóż 3 zabawki i policz ile trzeba dołożyć aby było 10. Zapisz

3+7=10

Połóż 2 zabawki i policz ile trzeba dołożyć aby było 10. Zapisz

2+8=10

Połóż 1 zabawkę z jednej strony i dołóż tyle z drugiej aby wszystkich było 10. Zapisz

1+9=10

Mam nadzieję, że wszystkim się udało.
A teraz wracamy do naszego wierszyka. Otwórz obrazek i powiedz, które jajko było w zielone kwiatki? (pierwsze)

A które jajko było w czerwone maki?  które miało sześć kropek?

A teraz po kolei opisz jak wyglądały jajka?

pierwsze było w zielone kwiatki, drugie ……, itd.

To jaką dzisiaj poznawaliśmy liczbę?   Oczywiście „10”.

Spróbuj teraz napisać   10 w powietrzu według wzoru z książki. Jak już wam wychodzi w powietrzu to teraz możecie spróbować na czystej kartce bez kratek. Powodzenia.

  • 2 „Wielkanocna pisanka” – praca plastyczna

Najpierw narysuj duże jajko. Wytnij i zacznij ozdabiać je według własnego pomysłu. Możesz zrobić wycinankę, narysować szlaczki, wykleić wałeczkami plasteliny, wyciąć i nakleić obrazki z kolorowych gazet, pomalować. Musisz pamiętać aby pisanka była kolorowa i oczywiście bez białych plam.

 

  • 3 Gra dydaktyczna „CO SIĘ DZIEJE W KURNIKU?”

Opis gry

Potrzebne będą dwie plansze (poproś rodziców o wydrukowanie), kostka i fasolki, pionki, guziki lub inne małe elementy, którymi będzie można poruszać się po planszy ( 20 dla jednego dziecka). Teraz zaproś do gry kogoś z domowników i zaczynajcie.

Jeżeli nie masz drukarki taką grę można stworzyć własnoręcznie . Wystarczy narysować na kartce 5 jajek jedno nad drugim i w środku jajka postawić krzyżyk, czyli podzielić je na cztery części. Plansze można ozdobić według własnego pomysłu.

4 .    Dzisiaj gimnastyka trochę w innej formie. Jak zwykle przygotuj w pokoju trochę wolnego miejsca i zaproś do wspólnej zabawy domowników.   Otwórz stronę , zakręć kołem  i ćwicz razem z Misiem . Udanej zabawy.

5. Do uzupełnienia w wolnej chwili podręcznik cz. 3 s. 46-47