PROPOZYCJE ZABAW NA PONIEDZIAŁEK 29 MARCA

CZEKAMY NA ŚWIĘTA WIELKANOCNE

1.NA DOBRY POCZĄTEK  piosenka : ” PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE „. Uważnie posłuchajcie o czym opowiada. Jeśli nie zapamiętałeś posłuchaj jeszcze raz i jeszcze . Możesz nauczyć się jej na pamięć.

2.   Teatrzyk na podst. utworu E.Szelburg Zarembiny „O GĘSIM JAJU, RAKU NIEBORAKU, KOGUCIE PIEJAKU, KACZCE KWACZCE, PSIE KRUCZKU I KOCIE MRUCZKU”

skopiuj link włącz bajkę


Mam nadzieję, że teatrzyk wam się podobał.

A teraz odpowiedzcie na pytanie:

Kto występował  w teatrzyku?

Jakie dźwięki wydobywało gęsie jaje?

Jakie dźwięki wydobywał rak Nieborak?

Następnie kogut Piejak, kaczka Kwaczka, Pies Kruczek, Kot Mruczek , gąsiorek ( dzieci powtarzają nazwy zwierząt oraz wydobywane dźwięki kilkakrotnie – zwracamy uwagę na dokładne wymawianie ).

Taki teatrzyk możesz wykonać samodzielnie.  Z plasteliny lub masy solnej ulepić figurki i bawić się do woli.  Jeżeli nie masz plasteliny ani masy, możesz sylwety narysować i wyciąć  samodzielnie, przecież potrafisz.

3. WPROWADZENIE LITERY  „J” JAK JAJKO

Podział wyrazu jajko na sylaby. Zaklaszcz tyle razy ile jest sylab.

Podział wyrazu jajko na głoski. Ułóż tyle cegiełek lub narysuj tyle kropek ile jest głosek. Określenie czy to samogłoska (cegiełka czerwona) czy spółgłoska (niebieska) . Zaznacz cegiełkami czy to samogłoska czy spółgłoska?

Jaka jest pierwsza głoska? Czy ta głoska w słowie jajko występuje tylko raz?

Demonstracja wielkiej i małej litery „J”.

Podpisanie  wyrazu jajko literami drukowanymi (wytnij literki z wycinanki – dodatkowe karty pracy)

Odczytanie .

Wyszukiwanie przedmiotów zaczynających się na głoskę „J”

Zadanie : Ułóż literę „J” z nitki, guzików, małych karteczek, itp.

A teraz obejrzyj obrazek  w książce ( cz.3 s. 52) i opowiedz co na nim widzisz, potem   przeczytaj tekst.

Teraz postępuj zgodnie z poleceniami w książce (s.53,54,55).

Zanim zaczniesz pisać, poćwicz pisanie litery zgodnie ze wskazówkami rączką w powietrzu. Jeżeli już ci wychodzi przejdź do pisania na kartce.

 

  1. ZABAWY BADAWCZE Z JAJKIEM W ROLI GŁÓWNEJ

Obserwacja 1.

Porównywanie jajek surowego i ugotowanego. Dziecko ogląda jajko ugotowane i surowe, potrząsa nim, starając się usłyszeć jakie wydają dźwięki. Wskazuje różnice.

Obserwacja 2.

Kręcące się jajka. Dziecko kręci jajko na stole. Obserwuje, które kręci się wolniej a które szybciej – ugotowane czy surowe.

Obserwacja 3.

Co jajko ma w środku? Dziecko rozbija skorupkę i wylewa jako na talerzyk obserwuje co jest w środku. Jajko ugotowane, dziecko obiera ze skorupki, przekraja  na pół wzdłuż i porównuje jego zawartość.

Obserwacja 4.

Eksperyment z octem. Włóżcie surowe jajko do pojemnika z octem na 24 godziny. Po tym czasie dziecko opisuje co stało się z jajkiem, z jego skorupką? Jakie właściwości ma teraz jajko?