„Rodzinne zadania do wspólnego wykonania”- propozycje na czwartek 07.05.2020

Zagadka obrazkowa „Smok Wawelski”.

Rodzic wiesza zasłonięty obrazek. Odkrywa kolejne jego fragmenty, a dziecko próbuje odgadnąć co on przedstawia.

• Rodzic wyjaśnia dziecku, z jakim polskim miastem wiąże się ta postać.

 

 

 

 

 

 

 

 

Słuchanie legendy o Smoku Wawelskim (wg. przekazu Marcina Bielskiego).

 

 

Dawno, dawno temu w grodzie Kraka zapanował wielki strach. Pod zamkiem zamieszkał bowiem olbrzymi i okrutny smok. Każdego dnia okoliczni mieszkańcy musieli przynieść mu kilka krów, byków, owiec a ostatecznie drobiu.
Najodważniejsi śmiałkowie próbowali rozprawić się z żarłocznym potworem, ale w pojedynku ze smokiem nie mieli szans. Ani mądry król, ani jego najmądrzejsi doradcy nie potrafili znaleźć wyjścia z tej sytuacji.
W tym czasie w okolicach Wawelu żył młody szewczyk imieniem Skuba. A że był dobrym chłopcem, to postanowił znaleźć sposób na zniszczenie smoka. Pewnego dnia stanął przed królem i rzekł:
– Pozwól królu, że pokonam smoka.
– Ty? – zdziwił się Krak, bowiem żal mu się zrobiło dzielnego chłopca. Nie mając innego wyjścia zgodził się na jego prośbę.
Skuba nie marnował czasu. Od razu zabrał się do roboty. Wypchał skòry baranie siarką i smołą, a następnie zaszył je i podrzucił pod smoczą jamą. Żarłoczny smok, gdy tylko zobaczył zwierzęta, natychmiast je połknął i poczuł silne pragnienie. Szybko pobiegł do pobliskiej rzeki Wisły i zaczął zachłannie pić wodę w nadziei, że ugasi wewnętrzny pożar. Pił i pił, a jego brzuch był coraz większy i większy…. Aż wreszcie pękł.
W ten to sposób w państwie Kraka znowu zapanowała radość. A dzielny szewczyk Skuba stał się ulubieńcem mieszkańców krainy Kraka.

 

 

Rozmowa na temat treści legendy:

– Kogo bali się mieszkańcy Krakowa?
– Komu udało się pokonać smoka?
– W jaki sposób szewczyk Skuba rozprawił się ze smokiem?

 

 Ćwiczenie spostrzegawczości „Czym różnią się obrazki smoków?”.

 


Dziecko otrzymuje dwa obrazki smoków różniące się kilkoma szczegółami. Zadanie dziecka polega na odszukaniu tych różnic i zaznaczeniu ich.

 

 

 

 

 

 

Zabawa ruchowa „Smoki”.

 

 

Dziecko stojąc w kole z mamą i tatą tworzą „trójgłowego smoka”. Przy dźwiękach muzyki  tańczą w dowolny sposób. Na przerwę w muzyce, zatrzymują się i każdy odrywa „smoczą głowę” robi najśmieszniejsze miny.