„Rodzinne zadania do wspólnego wykonania”- propozycje na poniedziałek

„Oblicza sztuki”

 

Co za sztuka? – zabawa językowa

 

Rodzic czyta zdania, w których pojawia się wyraz „sztuka”. Dziecko
słucha uważnie tych zdań i próbuje odgadnąć, który
wyraz się powtarza. Następnie wyjaśnia, w jakim
znaczeniu został on użyty. Wskazuje określenia, które
są związane z działaniem artystycznym. Przykładowe
zdania:

 

Jeśli te pomidory są świeże, to poproszę trzy
sztuki.

Rozwiązać tę zagadkę to prawdziwa sztuka!

Byłam w teatrze, ale nie podobała mi się tamta sztuka.

Magik zaprezentował kilka magicznych sztuk.

W muzeum wystawiono różne eksponaty sztuki antycznej.

Widziałam kilka pięknych rzeźb i obrazów w galerii sztuki współczesnej.
W izbie regionalnej mogliśmy podziwiać wytwory sztuki
ludowej, np. malowane garnki lub drewniane zabawki.

 

 

Zestaw ćwiczeń porannych z wykorzystaniem
grubych pędzli

1. Ćwiczenie na przekraczanie linii środka.

Dzieci chwytają pędzel w dłoń i przekładają
go do drugiej na wysokości bioder. Następnie
przenoszą dłonie do tyłu i z powrotem przekładają
pędzel do pierwszej dłoni. Wracają
do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzają
osiem razy w jedną i w drugą stronę.

2.Ćwiczenia mięśni nóg.

Dzieci unoszą
nogę, uginając ją w kolanie. Przekładają pędzel
z ręki do ręki pod kolanem. Następnie opuszczają
nogę, unoszą drugie kolano i z powrotem
przekładają pędzel do pierwszej ręki. Ćwiczenie
powtarzają osiem razy, zmieniając kierunek.

3.Ćwiczenia mięśni grzbietu.

 

Przedszkolaki leżą
na podłodze na brzuchu. Wyciągają przed siebie
dłonie i przekładają pędzel z jednej ręki do
drugiej, a następnie przenoszą ręce nad plecy
i z powrotem przekładają pędzel do pierwszej
ręki. Wracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie
powtarzają osiem razy w jedną i w drugą stronę.

4.Ćwiczenie mięśni karku.

Dzieci wkładają pędzel
pod brodę i przyciskają go do obojczyka.
Wytrzymują chwilę w tej pozycji, po czym rozluźniają
mięśnie i powtarzają ćwiczenie cztery
razy, za każdym razem dając przez chwilę odpocząć
mięśniom.

5.Ćwiczenie mięśni brzucha.

Dzieci układają
na brzuchu kartkę papieru. Nabierają
powietrza i napinają mięśnie brzucha w taki
sposób, aby kartka się uniosła. Wstrzymują
oddech na sekundę i rozluźniają mięśnie brzucha,
aby kartka opadła. Ćwiczenie powtarzają
osiem razy.

6.Ćwiczenia uspokajające.

Przedszkolaki kładą
się na podłodze w pozycji na plecach, zamykają
oczy, wyobrażają sobie wielkiego motyla i starają
się namalować go pędzlem w powietrzu.
Następnie odkładają pędzel i udając, że ich nos
jest pędzlem, „malują” w powietrzu kwiatek.

 

 

Rytmiczny obraz – rozwijanie ekspresji plastycznej.

Dziecko siedzi przy stole przed dużym arkuszem
papieru (format minimum A3). Rodzic gra
na bębenku (garnku ) proste sekwencje rytmiczne, a dziecko odtwarza
je z użyciem farby i pędzla na kartce papieru.
Każdorazowo po zmianie sekwencji powinno użyć innego
koloru farby. Na koniec można wykonać galerię
„rytmicznych obrazów”.

 

” Wspólna praca” – zabawy paluszkowe

 

 

Dziecko powtarza za rodzicem poszczególne wersy
i uderza po kolei palcami w blat stolika.

Wspólna praca
(Magdalena Ledwoń)

Pierwszy malarz przyszedł i zrobił kropki dwie,
drugi malarz przyszedł i stwierdził, że jest źle.
Trzeci malarz znowu wykonał kreski trzy,
czwarty odrzekł na to „To się podoba mi!”.
Piątemu się nie chciało, więc nic nie namalował,
a szósty do tych kropek kółeczka dorysował.
Siódmemu farba z pędzla kapała na podłogę,
a ósmy dorysował do kresek jedną nogę.
Dziewiąty stwierdził prędko: „To istna rewelacja!”,
dziesiąty się przypatrzył i rzekł: „To jest abstrakcja!”.
I tak się zakończyła malarzy wspólna praca,
lecz nie wiadomo, co jest na niej, nieważne jak obracasz!